RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Black Friday er årets vikitigste arbeidsdag for denne gjengen. Fra venstre Eivind Michaelsen, prosjektleder partnersamarbeid, teknologi og analyse Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør forretningsutvikling og innovasjon, Vilde Bruvik, prosjektleder blogg og sosiale medier, Thea Winger, prosjektleder forretningsutvikling Milan Botani, prosjektleder reise og shopping, Hanne Aurtande Hoff, fagansvarlig content marketing. Foran: Aleksandra Cybulska, prosjektleder shopping, interiør og dingser.
Black Friday er årets vikitigste arbeidsdag for denne gjengen. Fra venstre Eivind Michaelsen, prosjektleder partnersamarbeid, teknologi og analyse Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør forretningsutvikling og innovasjon, Vilde Bruvik, prosjektleder blogg og sosiale medier, Thea Winger, prosjektleder forretningsutvikling Milan Botani, prosjektleder reise og shopping, Hanne Aurtande Hoff, fagansvarlig content marketing. Foran: Aleksandra Cybulska, prosjektleder shopping, interiør og dingser. Foto: Guro Holmene

Mer enn doblet omsetningen under årets Black Friday

Sist oppdatert:
Nordmenn omfavner den amerikanske salgshøytiden.

- Vi har aldri tjent så mye penger på en dag, noe som betyr at våre samarbeidspartnere har hatt veldig god omsetning, sier innovasjonssjef Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen.

Nettavisens kommersielle avdeling dekket salget live fra torsdag kveld og gjennom hele fredagen. Mange butikker fortsetter salget gjennom hele helgen.

Økte med 200 prosent

En rekke nettbutikker fikk store problemer fredag, på grunn av den enorme trafikken.

- Vi opplevde nesten uten unntak at alle nettbutikker slet med enorm pågang, til og med den internasjonale giganten Zalando, sier han. Dobbelt så mange shoppere besøkte Nettavisens Black Friday salgssider som i fjor.

Pål Nisja-Wilhelmsen, innovasjonssjef i Nettavisen melder om massiv interesse for årets Black Friday.

- Vi går ikke ut med spesifikke tall for enkeltaktører, men vår største samarbeidspartner i 2014 ble også størst i år, og for denne aktøren alene økte vi omsetningen med 124 prosent. Nummer to i 2014 ble nesten nummer 1 i år og hadde en økning på over 200 prosent, sier Nisja-Wilhelmsen.

Les også: Black Friday 2015: Her napper hun esken rett ut av armene til den lille jenta

De nøyaktige tallene er foreløpig ikke klare grunnet enorm pågang de siste timene før midnatt.

Mange handler via mobilen

For en større klesaktør var omsetningen gjennom Nettavisen 10 ganger større i går enn nest beste dag i november.

- November er en god måned for salg av dyre klær til jul og vintermåneder.

Les også: Nå er også nordmenn gale etter «Black Friday». Men hvor kommer navnet fra?

Mange av de handlende utsatte salget til langt på kveld. Mellom klokka 23 og midnatt var tre ganger så mange transaksjoner enn ellers på dagen. Mer enn halvparten handlet via mobilen.

Foreløpig ser det ut til at den brutto omsetningen gjennom Nettavisen blir på 15 millioner kroner, kun for fredagen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ved Elkjøp på Carl Berner i Oslo var det lang kø før butikken åpnet fredag morgen.


Omsatte for 620 millioner på én dag

Elektronikk-kjeden Elkjøp så for seg at de skulle runde 300 millioner kroner i omsetning fredag.

Elkjøps kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt er svært fornøyd med at kjeden doblet omsetningen sammenlignet med året før.

- Utover dagen skjønte vi at vi kunne passere en halv milliard. Da vi gjorde opp status viste det seg at vi omsatte for hele 620 millioner kroner, på én dag. Det er helt utrolige tall og de viser at kundene synes Black Friday er gøy, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp til Nettavisen.

Det betyr en dobling av omsetningen som i fjor landet på 310 millioner.

Elkjøp prøvde seg for fullt på Black Friday i 2014 og valgte å utvide salget til en hel uke i år.

- Vi var spente på om kundene var lei da fredagen kom, men det trengte vi ikke være. Det var et enormt oppbud allerede fra morgenen og vi passerte den ene milepælen etter den andre, sier Schmidt.

Vanlig omsetning for Elkjøp en vanlig fredag er rundt 85 millioner kroner. Kjeden sier også at det aldri noen sinne har skjedd at en norsk retailaktør har omsatt for så mye som 620 millioner kroner på én enkelt dag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere