RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mercedes med 700 hesters galskap på hjul

Sist oppdatert:
Denne 2,7 tonn tunge kupéen akselererer fra null til hundre på 4,4 sekunder og bryter 350 km/t-grensen
Dette er en unik bil. I det minste i den forstand at den finnes i kun ett eksemplar, men også på andre måter. Maybach Exelero, som ble avduket 11. mai i Tempodromen i Berlin, er noe av det råeste på fire hjul som hittil er produsert. Det ble samtidig annonsert at bilen hadde greid en topphastighet på 351,45 kilometer i timen på Nardo-banen i Italia.

Dekk-tester

Det er dekkprodusenten Fulda, et selskap i Goodyear-gruppen, som står bak det spektakulære prosjektet. Ideen tok form inspirert av en spesialutviklet Maybach SW 38 som i 30-årene - allerede den gang - ble brukt av Fulda til å teste dekk. Denne gang dreier det seg om det nye dekket Fulda Carat Exelero - som må kunne garanteres opp til 350 kilometer i timen på en tung limousine. Utviklingsprosjektet er blitt håndtert av Maybach-ingeniørene i samarbeid med studenter fra Pforzheim-universitetet. Selve konstruksjonen ble utført av prototypespesialistene ved Stola i Torino.

Det er ikke første gang Fulda tyr til eksepsjonelle metoder for å teste - og særlig markedsføre - sine dekk. Sin tidligere dekktype, Fulda Carat Extremo, ble "innkjørt" på en Gemballa-utviklet Porsche 993 med over 600 hester i hekken som også oppnådde 350 kilometer i timen.

700 hestekrefter

Maybach Exelero er utstyrt med den fabelaktige V12 biturbomotoren fra Mercedes. Utgangspunktet var ikke AMG-motoren på seks liter, men Mercedesmotoren med 5,5 liters slagvolum. Det viste seg imidlertid at motoren, selv med hjelp av de to turboene, ikke var kraftig nok til å oppnå hastigheten på 350 kilometer i timen som var dekkprodusentens krav. Mercedes-ingeniørene i Untertürkheim fikk i oppdrag å fikse "problemet". Det greide de ved å øke sylindervolumet til 5,9 liter samt å optimere turboladerne. I den nye utførelsen yter motoren hele 700 hestekrefter og har et dreiemoment på voldsomme 1020 newtonmeter ved 2.500 omdreininger. Disse kreftene overføres til bakhjulene ikledd Fulda-dekk (dimensjoner: 315/25 ZR 23), gjennom en femtrinns automatgirkasse.

Slik ble 350-grensen oppnådd på tester i begynnelsen av mai... Null til hundre går med den 2,7 tonn tunge Exelero unna på 4,4 sekunder - også det resultatet står det respekt av. Bilen er ikke bare tung - den er i sannhet litt av et "flak". Lengden er 5,89 meter, bredden hele 2,14 meter, og bilen er 1,39 meter lav. Akselavstand: 3,39 meter.

Bare Mercedes' egne utviklingskostnader har beløpet seg til bortimot åtte millioner kroner ifølge tyske kilder. Per i dag foreligger det ingen planer om serieproduksjon av Maybach Exelero. Men alt har sin pris - hvem vet.

Sjekk bilder og mer om saken her:

Mercedes med 700 hesters galskap på hjul

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere