RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mercedes viser Triturbo-diesel i SLK

Sist oppdatert:
I Genève brukte Mercedes-Benz anledningen til å fremheve sitt fokus på diesel-teknologi. Trekkplastere: SLK 320 CDI triturbo og SL 400 CDI biturbo
Mercedes-Benz var først ute i verden med en dieseldrevet personbil. Det var 260 D som kom i 1935. Den utviklet i sin tid 45 hestekrefter. I Genève 70 år senere sto det to Mercedes-roadstere med dieselmotorer på henholdsvis 286 og 315 hestekrefter.

Ønsker å fremstå som diesel-ekspertene

Siden 1949 er det blitt solgt sju millioner dieseldrevne Mercedes personbiler, og nå som de tider er forbi - selv her oppe i nord - hvor man forbandt diesel i første rekke med lastebiler og taxi, trer Mercedes mer resolutt frem og hevder å fokusere på diesel-teknologien. For å understreke det hadde de i Genève en egen stand med syv sølvglinsende representanter for merket, alle utstyrt med det siste i Mercedes-Benz teknologi på diesel-området. Det ble blant annet understreket at allerede fra i sommer av vil Mercedes i flere Europeiske land være det første merket som seriemessig utstyrer alle sine dieselbiler med partikkelfilter.

SL og SLK diesel - det siste tabu?

Det store trekkplasteret - på sett og vis kronen på verket så langt - var presentasjonen av to roadstere, en SLK og en SL, utstyrt med høy-ytelses dieselmotorer av en ny generasjon. Mest spektakulær er vel SLK 320 CDI med sitt trippel-turbo aggregat.

En del tabuer var allerede falt de siste årene når det gjelder dieselens anvendelsesområder. Det skjedde suksessivt med introduksjonen på kupéer, så på kabrioleter. Til og med Saab, Honda og Jaguar har måttet "gi seg"... Hvorfor skulle ikke en roadster til slutt få "smake" litt? Det spørsmålet har tydeligvis Mercedes stilt seg, og på papiret må vi si svaret ser overbevisende ut: "ingen grunn... lenger".

De to fra Genève ble offisielt presentert som prototyper, derav "fornavnet" Vision, men luktet sterkt av serieproduksjon - det fremmøtte pressekorpset fikk til og med nyte (!) lyden av motor i aksjon. Vision SLK 320 CDI er utstyrt med den nye V6-motoren, men utstyrt med tre turboladere, to små og en stor. For å forenkle: ved lav belastning går luftflyten gjennom de tre, og de to små jobber mest. Ved høyere belastning tar den store over og de små stenges av. SLK 320 CDI tri-turbo utvikler 286 hestekrefter og 680 newtonmeter med dreiemoment. Det er ingen tilfeldighet at bilen låner utseende fra SLK 55 AMG; akselerasjonstiden fra 0 til 100 km/t er 5,3 sekunder og vidunderet skal klare kilometeren fra stående på kjappe 24,4 sekunder. (Blant mange mulige eksempler kan nevnes at en Lancer Evo VIII har vært målt til 25,8 sek og en Nissan 350 Z til 26,2 på samme øvelse). SLK'ens topphastighet er begrenset til 250 kilometer i timen. Normforbruket er oppgitt til 0,75 liter på mila.

I et litt mer eksklusivt register, og noe mindre fjernt (kanskje) fra dieselens naturlige revir, har vi så Vision SL 400 CDI biturbo. Her finner vi en ny V8 diesel under panseret. Den er basert på den allerede kjente fire-literen, men der er blitt gjennomført gjennomgripende endringer. Dette gir som resultat en farlig effektiv maskin: 315 hestekrefter og 730 Newtonmeter. Også på denne bilen er maksimalfart begrenset til 250 kilometer i timen. Ytterligere tall har det ikke lykkes oss å skaffe foreløpig.

Les mer om denne saken her:

Mercedes viser Triturbo-diesel i SLK

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere