RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Merkantildata-sjef om 2003

Sist oppdatert:
iMarkedet har gjort et intervju med sjefen for Merkantildata-divisjonen Eterra, Steinar Sønsteby. Han tror 2003 blir "OK"
Steinar Sønsteby er den eneste som er igjen av det "gamle" Merkantildata. Han ble hentet inn av gamlesjefen Tom Adolfsen til å være en kronprins i systemet, etter at han trakk seg. I stedet for å satse på Sønsteby til toppjobben, valgt Merkantildata-styret å ha Sønsteby lede Eterra-divisjonen.

Denne divisjonen leverer IT-produkter og tjenester knyttet til disse.

Omleggingen til Sønsteby har vært steintung. Et kraftig fallende IT-marked og oppryddingen i de forskjellige Merkantildata-selskapene har vært en lang prosess. Bortsett fra problemene i det svenske markedet, tyder ting på at jobben blir enklere fremover for Sønsteby.

2003 blir OK

I et intervju mer iMarkedet sier Sønsteby at han tror årets utvikling for Eterra-divisjonen blir bra.

- Jeg tror 2003 blir OK, sier Sønsteby til iMarkedet.

Han begrunner dette med at den brede markedsnedgangen nå ser ut til å flatet ut. De siste årenes tøffe marked har også ført til at konkurransen er redusert og mye av overkapasiteten er skåret bort.

- Husk på at 7.000 til 8.000 er ute av databransjen, sier Sønsteby til iMarkedet.

Marginene bedret

Sønsteby satte seg en målsetting om å øke tjenesteomsetningen i Eterra. 27,7 prosent av samlet omsetning er nå tjenester mot 23,8 prosent i tilsvarende periode året før.

Likevel er salg av produkter og marginene på disse det viktigste triggeren på hvordan Eterras salgsutvikling vil utvikle seg fremover. Denne er på vei opp, sier Eterra-sjefen.

- De fleste produktmarginene er på vei opp, sier Sønsteby til iMarkedet, og den nye pan-nordiske avtalen med Hewlett-Packard kan være med på å bidra til marginbedringen fortsetter.

Han sier videre til iMarkedet at Eterra har hatt en 20 prosents bedring i produktmarginene i siste kvartal.

Tror på den store forhandleren

Diskusjonen om forhandlerens rolle i databransjen har herjet de siste fem årene. Fremveksten av direkteleverandører som Dell, har fått presse og analytikere til å male fanden på veggen. Sønsteby mener at forventningene om endringen i databransjen har vært betydelig overdrevet.

Eterra-sjefen tror fortsatt på den store dataforhandlerens rolle i markedet.

- De store forhandlernes rolle har blitt litt mer verdsatt i det siste, mener Sønsteby.

Han tror fortsatt at det blir vanskelig for mindre forhandlere å overleve. I tillegg til dette tror han datadistributørene fortsatt vil slite.

- Fremtiden er for små dyktige nisjeleverandører og de store tunge, trygge leverandørene, sier Sønsteby til iMarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere