RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Metropol TV relanseres

Sist oppdatert:
Du kan igjen få oppleve Ari Behns reise til Las Vegas, men denne gangen skjer det på Internett. I en lavkostsatsing prøver eierne av Metropol TV å seile på bredbåndsbølgen.

Etter å ha investert 130 millioner kroner på en TV-satsing som forliste, forsøker eierne bak Metropol TV seg igjen. Denne gangen skjer det på Internett til adskillig lavere kostnader, under én million kroner.

I samarbeid med NextGenTel kan du igjen få oppleve Ari Behns reise til Las Vegas, Planet Food, norske musikkvideoer og annet TV-snacks på datamaskinen din. Ulempen for alle nettbrukere er at du i en innledende fase må ha abonnement hos NextGenTel for å kunne dra nytte av alt TV-materiale. Per i dag har bredbåndsselskapet rundt 70.000 abonnenter.

- Timingen er riktig for å lansere noe på bredbånd, sier Jon Pran som i fjor jobbet hardt for å redde TV-kanalen fra konkurs. Sammen med gamle Metropol TV-sjef Jan Erik Pedersen er han involvert i å stable merkenavnet på beina igjen på Internett.

Tjenesten er allerede tilgjengelig på Metropol.no og inneholder mye arkivmateriale.

- Vi starter med å legge ut deler av arkivstoffet til Metropol TV, og høydepunkter fra Metropol-tiden. Etter hvert vil vi fylle på med nytt stoff som skal treffe samme unge målgruppe, sier Pran som selv sitter i det han kaller en anarkistisk redaksjon med et par andre. Sammen finner de frem til billig multimediestoff som de etter hvert som vil slippe på bredbåndstjenesten.

- Vårt håp er å bli et av de toneavgivende bredbåndsstedene for en urban målgruppe i alderen 19-40 år. Vi bygger videre på navnet og utseendet vi allerede har bygd og mange av de faste Metropol-seerne vil kjenne seg igjen. Vi er en liten organisasjon som bygger forsiktig, stein på stein, sier han til Propaganda og medgir at det ligger en rettighetsproblematikk i lanseringen. Det er ikke bare å slippe løs alt TV-stoffet på nettet.

- Joda, vi har selvfølgelig jobbet med å få frigitt rettigheter. De rettighetene det gikk an å kjøpe fra bostyret som design og grafisk fremstilling har vi skaffet oss. Dessuten sørger vi for at de som er rettighetshavere skal få sin del av eventuelle inntektsstrømmer på inholdet, sier han og forteller at det er Norsk Film som har kjøpt rettighetene.

Norsk Film er eid av Diopter som igjen er eid av Strømmen Forvaltning, et selskap i Møller-sfæren (som også er involvert i Katalysator Media, hovedeier i Propaganda). Selskapet må ikke forveksles med Norsk Filmstudio på Jar i Bærum.

Både bruksinntekter fra abonnement pluss reklame og sponsing skal være hovedinntektskilder. I tillegg blir det både spilltjenester og interaktivitet som NextGenTel-abonnentene skal kunne dra nytte av.

- NexGenTel-bindingen skal kun vare i en periode i oppstarten. Etter hvert vil vi nok slippe til andre bredbåndsoperatører, sier Pran til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere