RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Microsoft skifter norsk PR-byrå

Sist oppdatert:
Microsoft og Birger Steen har skiftet til Gambit etter at Jannik Lindbæk jr. ble ansatt som informasjonsdirektør i sommer. Nå skal Microsoft Norge bli mye tydeligere i den norske IKT-verden.

- Alle de store selskapene konkurrerte, men til slutt valgte vi Gambit, sier Jannik Lindbæk jr. til Finansavisen.

Han forteller Propaganda at de var på jakt etter byråer med kompetanse og kapasitet som ligger i grenselandet mellom PR og IT.

- Alle som stilte opp i konkurransen stilte veldig godt rustet og med bra team. Det var en vanskelig vurdering å finne noen som bidro til å styrke våre behov på alle informasjonsområder, opplyser Lindbæk til Propaganda.

Ifølge Finansavisen var byråene Gambit, Burson-Marsteller, JKL Woldsdal, Geelmuyden.Kiese og CGI Monsen med på runden som altså endte med seier til Gambit. Til nå har det vært JKL Woldsdal som har vært Microsofts PR-byrå.

- Styrken til Gambit er det helhetlige, sier Lindbæk. Byrået skal være sterke både på myndighetskontakt og på kompetanse innen IKT-sektoren.

Lindbæk forteller at Microsoft Norge skal forsøke å få en sterkere tilstedeværelse innen norsk IKT-næring.

- Vi ønsker å vise at vi består av en norsk virksomhet med mange kompetente mennesker, sier den relativt ferske informasjonsdirektøren som tidligere har jobbet som rådgiver i CGI Monsen.

En av utfordringene til Mircosoft blir å profilere Birger Steen som en sterk skikkelse i norsk IKT-næring i kraft av å være Microsoft-sjef. Da Steen var sjef i (den gang) børsnoterte SOL (Scandinavia Online) med base i Sverige, var Steen svært synlig i mediene.

Nå har han i all hovedsak vært fremme i forbindelse med anti-spam aktiviteter og debatten rundt Linux.

- Jeg opplever at vi står overfor utfordringer på informasjonssiden hver dag. En av de tingene som står høyt på agendaen, er å bidra med kompetanse og innsikt i debatten rundt det offentliges programvarepolitikk. Dessuten er vi veldig opptatt av sikkerhet, vi vil legge til rette for å beskytte brukernes datamaskiner i størst mulig grad, sier informasjonsdirektøren som også sier de kontinuerlig jobber mot spam, det vil si arbeider for at data- og nettbrukerne ikke skal få så mye søppelpost.

- Det er et langsiktig arbeid hvor vi prøver å forene alle gode krefter, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere