RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Middelhavscruise med historie

Sist oppdatert:
Et middelhavscruise er ikke bare cocktails, spabehandlinger og flanering på dekk. Det er også en seilas gjennom havets eventyrlige historie.

Jeg våkner av diskret tapping på lugardøren.

– Your breakfast, sir.

Det stemmer visst. I et siste øyeblikk av klarhet hang jeg ut frokostbestillingen på dørhåndtaket i natt, da jeg forstod at det ville holde hardt å rekke buffeen. Sjølufta gjør meg søvnig. Jeg skylder på den.

Gyldne Genova

Skipet seilte ut fra Genova dagen før, mens den norditalienske byen lå badet i gyllen ettermiddagssol. Dette skal, i følge de fleste historikere, ha vært Christofer Columbus' fødeby. Riktignok er det lansert andre teorier om oppdagerens tidlige liv, men uansett kjennes det som en riktig starthavn for et middelhavscruise.

I sin storhetstid var Republikken Genova blant de mektigste aktørene på dette havet. Den bygget først sin maktposisjon fra 1100-tallet gjennom korstogene, da den genovesiske flåten transporterte tropper østover og etablerte kolonier og handelsforbindelser. Den gang var skipene fylt av korstogsfarere og våpen, gull og krydder, eventyrlyst og frykt, alt ettersom.

Det er ikke lett å kjenne særlig slektskap til fordums sjøfarere der jeg denne morgenen, fra en lugarbalkong med rottingmøblement, skuer utover et mektig, men rolig hav. Min reise er fylt av trygghet, komfort og kontroll. For dem var reisen full av farer, ubehag og usikkerhet. Pirater, skjørbuk og ruskevær var bare noe av det man måtte regne med.

Selv har jeg et skilt i lugardusjen som råder meg til å sjekke vannets temperatur før jeg trer inn.

Middelhavslandenes vekst og fall

De tidligste, kjente sivilisasjonene oppstod rundt elver nær det østlige Middelhavet, som den egyptiske ved Nilen, og den mesopotamiske mellom Tigris og Eufrat. Etter hvert som man klarte å konstruere skip stødige nok til å krysse større havområder, ble derimot handelssamfunnene ved kysten viktigere og mektigere.

Middelhavet ble, som navnet indikerer, verdens midte – en hektisk arena med stadig nye handelsruter, allianser og kolonier. Minoiske, persiske, egyptiske, føniske, greske, kartagiske, romerske, arabiske, tyrkiske, jødiske, genovesiske og venetianske kulturer og rikers vekst og fall fulgte.

Man kan velge å romantisere og snakke om kulturutvekslingen og det eventyrlige. Om spennende smaker, lukter og kostbarheter fra fjerne himmelstrøk. Eller man kan velge å betrakte Middelhavets historie som nok en demonstrasjon på hvordan menneskets grådighet og maktbehov styrer verdens skakke gang.

Selv velger jeg å sjekke ut skipets shoppingtilbud.

BLI ABONNENT!

Cruiser på middelhavsøyene

Utpå ettermiddagen tar jeg turen opp i skipets balinesiske spa og treningssenter. Jeg løper på tredemølle med Madness' låt «One Step Beyond» i ørene, helt til apparatets automatiske pulsmåler blinker advarende. Jeg har hatt land i sikte hele økten, og det er noe merkelig motiverende med å løpe mot en aktiv og rykende vulkanøy.

Mens jeg puster ut og tørker svetten passerer vi tett på den tretten kvadratkilometer store Stromboli, der hvit røyk siver skjebnesvangert opp fra krateret høyt over øyas rundt 450 fastboende sjeler.

Gjennom duggede vinduer ser jeg medpassasjerer som knipser og ohhh-er iherdig fra rekka, før de trekker seg ned mot lugarene for å skifte til gallaantrekk og møte kapteinen over en cocktail på dekk fem.

Stromboli er den nordligste av De eoliske øyer rett utenfor Sicilia. Øyene er i dag populære feriemål der turistene nyter lokale kapers, fiken og dessertvinen Malvasia delle Lipari. Stromboli er dessuten populær på grunn av sine svært hyppige, men harmløse vulkanutbrudd.

Det kan virke idyllisk, men i likhet med så godt som alle andre øyer i dette havet har arkipelet en dramatisk historie fylt av okkupasjoner og vekslende grad av velstand.

Pirat om bord på cruiset

I bronsealderen levde øyboerne godt på handelsforbindelser så langt vest som til de britiske øyer. For tre tusen år siden ble De eoliske øyene okkupert av det italienske urfolket ausonerne, mens fra rundt år 580 f. Kr. kom de under gresk dominans.

Siden allierte de seg med Kartago mot Roma, og etter Romerrikets fall var de under de barbariske visigotenes og vandalenes dominans, før bysantinerne overtok med et brutalt styre. Senere mottok øyene flere harde slag, blant annet av syrisk-arabiske sarasenere som angrep i år 836 e. Kr., og av tyrkere som inntok øya Lipari i 1544.

Prøvelsene har med andre ord vært mange, men langt fra unike. Middelhavet har vært et turbulent hav i det meste av våre sivilisasjoners historie, og kun da Romerriket en kort tid dominerte hele kystlinja var havet fritt for sjørøveri.

Passende eller upassende nok – under kveldens gallamiddag om bord på cruiseskipet har en fra mannskapet kledd seg ut som nettopp sjørøver, tydelig inspirert av Johnny Depps rollefigur Jack Sparrow i «Pirates of the Caribbean»-filmene. Sammen med en fotograf går han fra bord til bord og poserer med passasjerene. Dagen etter kan man kjøpe bildet i skipets fotobutikk.

Middelhavets midtpunkt

Etter middag rusler jeg gjennom kasinoet, der det for lengst er blitt livlig rundt ruletten og blackjack-bordene, mens utallige, enarma banditter står ensomme og blinker. Sosiale spill foretrekkes tydeligvis.

Jeg trekker inn i en av skipets mange barer, der det dufter av dyr parfyme, litt billigere etterbarberingsvann og sigar. Et mariachi-band drar i gang «Guantanamera», mens skipet duver gjennom mørket i retning Hellas. Også det var i sin tid en av de store aktørene på Middelhavet – i dag et land i dyp økonomisk krise.

Middelhavet er ikke lenger verdens midtpunkt. Nedturen kom etter hvert som skipsbyggere ble stadig flinkere, oppdagelsesreisende dro lenger, man fant nye kontinenter, nye sjøveier og passasjer som gjorde handelsrutene på Middelhavet mindre viktige.

Verdilaster fra østlige strøk kunne seile rundt Afrika, og direkte til kjøpere i Vest-Europa, uten å berike landene ved Middelhavet på veien. For ikke å snakke om betydningen av Amerikas rikdommer. Slik bidro paradoksalt nok Genovas store sønn Columbus også til sin hjembys svekkelse, men det tok ikke lang tid før genoveserne omstilte seg fra handel, til bank og finans.

Middelhavet er fremdeles viktig i verden, om enn på andre vis. Fraktbåtene har fått selskap av cruiseskip, fritidsbåter og ferger, mens sjørøverskuter og krigsskip i kamp er sjeldne syn. Kulturelle og økonomiske ulikheter mellom havets østligste og vestligste områder merkes, men den skarpeste delelinjen går likevel i dag mellom sør og nord, mellom nødlidende i Afrika og Festung Europa. Havet utgjør EUs sørlige grense, og er for mange et både symbolsk og reelt skille mellom å eller ikke å være.

Landlov i Middelhavet

Cruisepassasjerene bekrefter noen fordommer. Snittalderen er relativt høy – drinker og frisyrer likeså. Men her er også mange barnefamilier som slipper de håpefulle løs på barnedisko, i badeparker og andre aktivitetstilbud. Vinbar, sigarsalong og nevnte spa gir livsnyterne nok å velge i under seilasen, og hver gang skipet går i havn tilbys en håndfull guidede utflukter.

Populariteten til disse utfluktene tar for øvrig effektivt knekken på et par andre av mine fordommer om cruiseentusiaster. De fleste om bord viser seg nemlig å være svært interessert i destinasjonenes kultur og historie. Det gjelder spesielt tyskerne, forteller Danielle fra skipets utfluktavdeling. Hun kan også informere om at forskjellene på dette feltet er svært store mellom cruise i Karibia og i Middelhavet. På karibiske cruise er snittalderen høyere, det er mange med bevegelsesproblemer, og de fleste vil bare nyte det gode livet ombord. I Middelhavet vil de fleste i land for å oppleve spennende byer, historiske steder og lokal kultur.

På nettopp dette cruiset har de aller fleste meldt seg på turen til Giza, selv om skipet legger til i Alexandria, rundt fire timer med buss unna. Såpass får man tåle for å se Kheopspyramiden, det eneste bevarte av antikkens syv underverker.

De andre underverkene, som Kolossen på Rhodos, Zevsstatuen i Olympia og Fyrtårnet i Alexandria, befant seg naturlig nok også relativt nær Middelhavet – havet i midten.

Reiser & ferie reiste med MSC Splenida.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere