RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Den nøyaktige årsaken til at et mikrofly styrtet på Store Volavatnet ved Voss for en uke siden, vil trolig aldri bli klarlagt. To menn mistet livet i ulykken.
Den nøyaktige årsaken til at et mikrofly styrtet på Store Volavatnet ved Voss for en uke siden, vil trolig aldri bli klarlagt. To menn mistet livet i ulykken. Foto: Marit Hommedal (NTB scanpix)

Mikroflyulykken: Får trolig aldri vite årsaken

Den nøyaktige årsaken til at et mikrofly styrtet på Store Volavatnet ved Voss for en uke siden, vil trolig aldri bli klarlagt. To menn mistet livet i ulykken.

– Så langt gir ikke flyet oss noen indikasjoner på årsakssammenhenger. Flyturen foregikk i et område langt til fjells uten mobildekning og utenfor rekkevidde for styring fra noen trafikkontrollsentral, sier Tormod Veiby fra Jæren Mikroflyklubb til NTB.

Veiby leder undersøkelseskommisjonen til Norges Luftsportsforbund som har gått gjennom flyet som ble hentet ned fra fjellet til flyplassen på Bømoen i Voss i forrige uke.

– I ukene som kommer vil vi foreta flere undersøkelser av flyets instrumenter og motor på Voss. Vi sender vår rapport til forbundets flysikkerhetsråd. De vil eventuelt komme med sikkerhetstilrådninger som en følge av det rapporten inneholder av konklusjoner, sier Veiby.

Lensmannskontoret i Voss har hovedansvaret for undersøkelsene, men får bistand fra forbundets havarikomité.

Det var Kjartan Andvik (33) og Trym Gram-Knutsen (48) som omkom i ulykken. De ble hentet ut av flyets cockpit onsdag i forrige uke og brakt videre til Gades Institutt i Bergen der de ble obdusert mandag.

Flere spørsmål

Veiby sier at det på dette stadiet i granskingen vil være løse spekulasjoner å anta hva som førte til at flyet havarerte.

– Men slik det ser ut nå er det lite trolig at vår endelige rapport vil konkludere med noen sannsynliggjort årsakssammenheng. Det kan komme til å stå «årsak ukjent». Det åpner for flere spørsmål enn det avklarer, sier han.

Havarikomiteen arbeider med å utelukke mulige grunner til havariet.

– Vi finner ingenting på flyet som kan forklare dette. Da står vi igjen med rent flyoperative betraktninger i et terreng fjernt fra folk og uten styrings- og kontrollenheter, sier han.

Ikke elektroniske spor

Mikroflyet var ikke utstyrt med noen form for opptaksutstyr av flightdata som kan gi en pekepinn på hva som skjedde mandag 31. mars da flyet styrtet på Volavatnet.

– Det er heller ikke mobildekning der oppe og dermed ingen elektroniske spor som kunne bidratt til å gjenskape en flyrute, sier Tormod Veiby som regner med å kunne overlevere den endelige rapporten først om noen uker.

Veiby engasjerte seg ifølge luftsportsforbundet tidlig i internasjonalt arbeid og har vært norsk delegat i Fédération Aéronautique Internationals mikroflykommisjon. På 90-tallet ble han valgt som president i kommisjonen – en posisjon han hadde i åtte år.

Da han gikk av som president ble han oppnevnt som honorær president i kommisjonen og senere tildelt tittelen Companion of Honour i det internasjonale forbundet. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere