RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Elin Reitan (Side2)

Mikser hardt og mykt

Sist oppdatert:
Gina Tricots høstkolleksjon er fylt med kontraster.

OSLO(SIDE2): - Vi vil ha kontraster, og mikser det harde med det myke. Du ser det romantiske hvor vi har hentet inspirasjon fra blant annet etterkrigsårenes underkjoler, blandet med for eksempel herreinspirerte strikkeplagg, sier sjefsdesigner Emina Alivodic i Gina Tricot til Side2.

Se flere bilder av kolleksjonen i bildekarusellen nederst i saken!

Vi møter henne under presselanseringen av kleskjedens høstkolleksjon, hvor det settes ekstra stort fokus på fire definerte silhuetter, som også skal demonstrere hovedlinjene i neste sesongs kolleksjon.

- Vi ser at man låner plagg fra mannens garderobe. Tradisjonelt har vi sett på hvordan kvinnen har skapt sin garderobe, men nå har inspirasjonen vært hvordan kvinner bruker menn sine klær, forteller Alivodic.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Høststemning
I de mørke lokalene på Torshov i Oslo har man prøvd å skape en litt høstlig atmosfære. Fire modeller spankulerer rundt i rommet, og det serveres kjøttsuppe til dem som har møtt opp. I et lite sekund får man virkelig følelsen av at det er høst igjen, og man kan ikke annet enn å la seg forføre av de høstlige plaggene som henger rundt i rommet.

- Her ser du vi mikser det kvinnelige med det harde, sier sjefsdesigneren og peker på en av modellene som går i kort skinnskjørt, glittertopp og fuskepels med leopardmøsnter.

En ny modell kommer frem, og Alivodic fortsetter og forklare.

- Her er en enklere silhuett, med strikk og rip-off effekter.

Ullbuksen kommer for fullt
De store motehusene har demonstrert at strikk blir en av neste sesongs viktigste materialer. I den anledning ser det ut til at strikkebuksen kommer for fullt, og en av Gina Tricots modeller er kledt i ull fra topp til tå til tross for at vi er inne i den første sommermåneden.

- Her ser dere naturlige farger, og noe kortere silhuetter. Vi prøver igjen å skape kontraster, forklarer designeren.

En annen modell har på seg ridebukselignende tights, og en tynn bluse i chiffon. Rundt omkring i rommet henger det ulike bluser i tynt materiale, og Alivodic forklarer at nettopp dette plagget blir viktig til høsten.

- Vi vil løfte blusen. Den kommer i både trange og vide varianter. Den er fin til jeans, og tights, men det er viktig med brytninger, sier designeren, som selv er kledt i chiffonbluse og ullbukser.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Skinn er fortsatt viktig
For dem som trodde jeansen hadde overtatt plassen til skinnet i motebildet, må tro om igjen.

- Skinnet er veldig viktig i hele neste sesong. Og det er mye strikk, også vintagestrikk som skal være nær kroppen, gjerne med gjennomsiktig effekt, forklarer hun.

Inspirasjonskildene
Sjefsdesigneren kan videre fortelle at det å lage en kolleksjon er mye logistikk, og at inspirasjonen hentes fra ulike arena.

- Inspirasjonen er hentet fra reiser, og fra trender, men det handler også mye om magefølelse, avslører Alivodic.

Men hvordan greier dere å selge klærne så billig?

- Det er vår hemmelighet, og det er jo det vi er bra på. Man må tenke på hvilken marked man plasserer sin ordre, og at vi ønsker å tilby mye moteriktige klær for lite penger, sier designeren.

Fornøyd med ny modell
At dette er en forretningsmodell som er populær blant folket, er det liten tvil om. Da går det heller ikke umbermerket hen når kleskjeden endrer på markedsføringen sin.

Etter mange år som Gina Tricos ansikt utad, ble den norske modellen Pernille Holmboe (33), erstattet med den yngre, brasilianske toppmodellen Emanuele De Paula (20). En av årsakene til dette, skal være at Hombloe venter sitt første barn, men mange synes likevel det var trist at den norske modellen ble byttet ut med en mer eksotisk skjønnhet.

Les også:Se Gina Tricots nye modell

Både sjefsdesigneren, og Gina Tricots pressesjef er godt fornøyd med den nye modellen, og har ikke fått mange henvendelser på at Holmboe ikke lenger fronter den svenske butikkjedene.

- Vi får mest spørsmål om henne i Sverige faktisk, ikke så mye her i Norge, som man kanskje skulle tro. Det er menn over 40 som spør mest etter henne, ler Åse Peterson, Gina Tricots reklamesjef.

Hun fortsetter.

- Det har gått kjempebra med Emanuela. Vi har nådd nye kunder, og det føles bra.

SE FLERE BILDER FRA HØSTKOLLEKSJONEN HER:

3359

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere