RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Miljøvennlig monsteryacht

Det skorter ikke på stil når fransk motehus satser på båtdesign.

OPPHOLDSROM: Fra stuen kan man å rett ut på skipets strand, og videre oppover er landingsplassen for helikopter.

(LXUS.no) Mens andre fortsatt sikler over Roman Abramovichs båt Eclipse, har det monegaskiske yachtfirmaet Wally ifølge Bornrichinngått et samarbeid med designhuset Hermès. Sammen skal de revolusjonere yachtdesign. WHY (Wally-Hermes Yacht) blir akkurat like eksklusiv som man kan forvente seg av et slikt samarbeid.

LES OGSÅ:
Yacht med egen moské
Luksuscruise tilbyr piratjakt
Større skute enn Abramovich
Verdens dyreste yachter

Den nyskapende skuta er ikke bare stor, rå og dødskul, den er også miljøvennlig. Her finner man det siste og mest avanserte innenfor bærekraftig tekonologi, og den resirkulerer både varme og avfall uten å gi opp noe av luksusen.

Trekantet

Skipet har en noe underlig trekantet form og er hele 38 meter bred, men bare 58 meter lang. Men det er nettopp skrogets fasong som er noe av grunnen til at den er så miljøvennlig. Da bruker nemlig båten mindre energi når den cruiser videre mot neste destinasjon.

HOVEDSUITEN: Eieren av denne skuta kan boltre seg i en suite på hele 200 kvadratmeter, og med en privat terrasse som er 25 meter bred.

Miljøbevisste

Miljøet er viktig for både Wally og Hermès, og derfor er båten drevet av en elektrisk dieselmotor. I tillegg er 900 kvadratmeter av skutas utside dekket med solcellepaneler som sørger for nok energi til hele båten og gjør at eieren kan spare hele 200 tonn drivstoff i året.

STOR OG ROMSLIG: WHY 38x58 har tre dekk og en stor plass bakpå som skal minne om en strand.

Hermès har ikke ligget på latsida de heller, og har vært involvert i hvert eneste steg, fra konsept til realisering. De har hele tiden måttet tenke på både utsiden og innsiden, og store deler av interiøret er laget av vannavstøtende bøffelskinn. Hver eneste detalj skal stemme, og de har klart å utvikle en arkitektur som tar hensyn til både fart og størrelse.

Testklar

En av de mange luksuriøse fasilitetene om bord er et 25 meter langt svømmebasseng, tre dekk og en 36 meter lang "strand" akterut med plass til alle passasjerene.

Yacthen er dessverre ikke til salgs ennå, den må først bli ferdigtestet i Gøteborg, der den gjennomgår en rekke tester for å se hvordan den vil klare røff sjø. Men når det er overstått er det bare å seile avgårde med god, og ren, samvittighet.

Har du et luksustips?Send det til LXUS!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere