RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Milliarder på bøljan blå

Sist oppdatert:
Seilbåter for milliarder seiler opp i fredagens kappløp rundt Færder fyr.
Av:André Clark Utvik

Estimert med 1118 båter og en gjennomsnittspris på 750.000 kroner per båt er det verdier for nesten 8,4 milliarder kroner som skal på seilas fredag.

Den 60. Færder-seilasen blåses i gang fredag klokken 12 og er Skandinavias største seilas.

- Kongen gjør det alltid veldig bra i Færder-seilasen, men er nok ikke favoritt i år, sier Færder-stemmen Mikkel Thommessen til NA24.

Thommessen er speaker i seilasen sammen med NRKs sportsveteran Jon Herwig Karlsen. Hele 1118 båter er meldt til start i årets Færder-seilas. Verdens største regatta feirer sitt 60-årsjubileum i Oslofjorden.

Kongelig seilas

Kong Harald legger ut fra Aker Brygge kl. 12.40 fredag med sin seilbåt Fram XV. I fjor ble han kåret til årets seiler og det knytter seg store forventninger til årets seilas.

- Kong Harald har ikke et helprofesjonelt team i år, men har med seg veldig gode seilere, sier Thommessen.

Han legger til at kongen vant sammenlagt i fjor med korrigert tid «over-all».

- Kongen var spesielt aktiv i fjor, og han er en veldig dyktig seiler, sier han.

Al Cap One

Kun seks turseilere var påmeldt i 1947 da seilasen ble etablert. Båtene som seiler i dagens regatta er av en helt annen klasse når det gjelder fart. En som har investert i stor fart er den tidligere A.L Industrier-arvingen Einar Sissener og hans båt «Al Cap One»

- Dette er en ekstremt rask båt, sier Thommessen.

Båten nylig bygget i Argentina og seilt til Norge nylig for å være med i seilasen.

Den kjente seileren Per Moberg styrer Sissener-skuta og han skal om ikke lenge delta i verdensmesterskapet i finnjolle.

- Det blir spennende å se hvordan denne båten gjør det, sier Thommessen.

Verdifullt løp

Thommessen sier den største utviklingen i Færder-løpet de siste årene er at var at det var enten regatta- eller turbåter.

- Dette skillet er mye mindre i dag, og er en utvikling hvis man ser på de store linjene, sier han og legger til at tur- og regattabåter er mer i en kombinasjon.

De store båtprodusentene lager mer utpregede cruiser- og racebåter i dag. Som et eksempel sier han at Sisseners båt er en klassisk racer og en ensom ulv i seilaset.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere