RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Minst kalorier på grillen

Sist oppdatert:
Og magert tilbehør som smaker godt!

(SIDE2): Det er lett å grille sunn mat! Vi fikk klinisk ernæringsfysiolog i Melk.no, Ellen-Margrethe Hovland til å sette sammen en sunn grillmeny.

Du kan til og med grille den sunne desserten og tilbehøret trenger på ingen måte å gi deg for mange kalorier.

SLIK GRILLER DU HOVEDRETTEN

Svinefilet – legg hele fileten på grillen (først høy deretter lavere varme), stikk inn et steketermometer og still det på 68 grader. Snu den av og til, og straks er den ferdig!

Kyllingfilet – enten hele eller i avlange biter tredd på grillspyd, eller i firkantede biter på grillspyd.

Grillspyd – der kan du jo for øvrig også bruke både oksekjøtt, svinekjøtt og scampi i tillegg til kylling.

Lakseburgere eller andre fiskeburgere, servert med salat, tomat, løk, purre og grove hamburgerbrød

Grill porsjonsstykker av laks, ørret, torsk, makrell, osv. Sitter skinnet på fileten kan du legge dem rett på grillen. Ellers kan det være nyttig med en fiskerist.

- Ha på eplejuice
- Du kan også lage pakker med fisk og grønnsaker i aluminiumsfolie og legge på grillen. Bruk dobbelt lag med aluminiumsfolie så den ikke revner og sjyen renner ut. Fyll pakken med fisk og favorittgrønnsakene dine. Dryss over litt krydder og ha på smør eller eplejuice (evt litt hvitvin i lørdagsvarianten).

Det er ingen grunn til å utelate pølsene helt selv om man vil grille sunt, men se etter de med mindre fett i kjøledisken. Det samme kan du gjøre med hamburgerne.

Grønnsaker som passer på grillen

Grill tilbehøret også! Det er mange grønnsaker som egner seg til grillmat.

For eksempel hele sjalottløk, asparges, hele sopp, maiskolber og biter av gul og grønn squash. Tre dem på et spyd eller grill dem enkeltvis.
Også store, avlange paprika som er litt søtere enn de vanlige er topp på grillen!

Det sunne tilbehøret

Helt enkelt: Se etter potetsalater med mindre fett i kjøledisken, eller lag din egen.

Oppskriften finner du her

(I denne oppskriften kan du også bruke skyr naturell.)

Bruk ris, bulgur, grove tortillalefser eller grove hamburgerbrød som tilbehør istedenfor potetsalater.

Dressing på 1-2-3
Dersom du har en boks med matyoghurt, kesam, skyr eller ekstra lett rømme i kjøleskapet kan du trylle fram en sunn kald saus til grillmaten på to minutter.

Tilsett ¼ ts salt, ¼ ts pepper og 1 teskje sitronsaft (kan godt være fra flaske) rett i begeret. Tilsett hakkede friske urter eller tørkede krydder som passer til det du skal servere sausen til, for eksempel

- Dill, gressløk eller sennep til fisk,

- Provencekrydder, basilikum, rosmarin, ketchup (eller annen tomatsaus) til kjøtt,

- Basilikum, koriander, pesto eller italiensk krydderblanding til kylling.

Tørket krydder holder seg i evigheter så lenge det er i tette glass. Ha et godt utvalg, så har du alltid muligheten til å improvisere!

Grillet dessert
Du kan til og med grille den søte avslutningen på måltidet: både ananasskiver, epleskiver og fiken i båter smaker nydelig etter noen minutter over grillvarmen. Spises som de er, eller sammen med litt vaniljekesam eller iskrem.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere