RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Minus 10 kilo på to måneder

Sist oppdatert:
Pia Steidel (36) gikk ned 10 kilo og la om livsstilen på noen korte måneder. Slik gjorde hun det.

(SIDE2): Vi følger medlemmer av Fedonklubben som går ned i vekt og legger om livsstilen.

Fedonklubben er en klubb som gir sine medlemmer tett oppfølging innenfor kosthold og livsstil, og dermed er med på å nå riktig vekt og mer energi i hverdagen.

Dr. Fedon Lindbergs kostholdsfilosofi som danner hovedgrunnlaget for Fedonklubben. I tillegg er en rekke andre eksperter tilknyttet klubben.

Hvordan har det gått etter siste veiing?

- Det gikk ikke så bra for meg på veiingen, jeg hadde ikke gått ned. Sliter litt med vekten jeg la på meg til jul. Grunnet lavt stoffskifte legger jeg på meg mye mer enn normalt ved små utskeielser, forteller Pia.

- Neste uke skal jeg til legen for å få medisiner som kan regulere dette. Stoffskiftet kan ikke bedres ved verken trening eller kosthold. Det er skjoldbrukskjertelen som svikter og dette innebærer at den ikke produserer eller produserer for lite av stoffet thyroxin. Lavt stoffskifte har en rekker symptomer som jeg har slitt med en tid, Det er derfor en befrielse å få vite at det faktisk er kroppen min det er noe galt med og ikke min psyke.

Kostomlegging er en langsiktig prosess og det finnes ingen raske snarveier. Dr. Fedon Lindberg var nylig på nett-treff og svarte på lesernes spørsmål om hvor viktig kostholdet er.

Lov med utskeielser
- Kostholdet vi skal følge med Fedonkost og Actiburn er lagt opp slik at vi skal leve normalt og legge om livsstilen med tanke på et kosthold med trege karbohydrater. En utskeielse i form av at man blir bedt bort på middag med poteter, en kakebit i en bursdag eller en bytur der man tar litt rødvin, skal ikke gi så store utslag på vekten som det gjør for meg.

- Dette gjør at jeg til tider blir veldig umotivert og gruer meg for å gå bort, altså ikke spise hjemme. Jeg flink hele uken, for så å gå opp alt i løpet av helgen.

Treningsmålet er allerede nådd
Pia satt seg det mål at etter 3 måneder med livstilsomlegging skulle hun trene 3 ganger i uken. Dette målet er nådd:

- Jeg er ved godt mot. Jeg trener nå tre ganger pr. uke. En dag kondisjon (løper) og to dager styrke, hvorav en dag er med personlig trener fra Sats. Dessuten skal jeg en helg på Finnskogtoppen før neste veiing og der blir det både trening og sunn mat.

- Jeg fikk bekreftet i går at jeg spiser det jeg skal; ikke for lite og ikke for mye. Det jeg sliter mest med om dagen er å finne middager. Der er fantasien dårlig, så jeg trenger litt inspirasjon.

Fedonklubben har utviklet en database som kan hjelpe medlemmene med ulike sunne menyer. Per i dag kan du sette sammen 15.000 menyforslag som medlem i Fedonklubben.

Som medlem får du blant annet:

15 000 menyforslag
Oppskrifter tilpasset dine behov
Treningstips
En ukes gratis trening
Hjelp til røykeslutt
Din personlige side
Diskusjonsforum
Ekspertpanel
Personlig oppfølging
Nyhetsbrev
Nett-treff

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere