RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mobilsalg til topps

Sony Ericsson og Nokia øker salget mens Motorola taper andeler.

Analysebyrået Gartners presentasjon av det globale mobilsalget for første kvartal er ikke like hyggelig lesning i USA som i Norden.

Mens svensk-japanske Sony Ericsson og finske Nokia øker sine markedsandeler, fortsetter nemlig amerikanske Motorola å slite med synkende salg.

Suveren verdensener
Nokia befester sin stilling som suveren verdensener. Med 35,7 prosent av markedet (opp nesten to prosentpoeng) er finnene snart dobbelt så store som nestemann på lista.

På andreplassen finner vi allerede omtalte Motorola. Amerikanerne har slitt i motbakke den siste tiden, og noterer seg i første kvartal for 18,5 prosent av salget på verdensbasis (ned 1,8 prosentpoeng), skriver epn.dk.

Nok et rekordår
Totalt ble det solgt 257 millioner mobiltelefoner verden over i første kvartal. Dette får Gartner til å hente fram den aller tjukkeste sprittusjen:

- Vi er sikre på at det vil bli solgt 1,15 milliarder mobiler i 2007. Dette er i så fall en økning på 16 prosent sammenlignet med 2006, sier ifølge epn.dk analysedirektør Carolina Milanesi i Gartner.

Selger åtte av ti
Verdens fem største mobilprodusenter står per i dag for omtrent 80 prosent av det totale salget. Her er lista som avslører markedsandelene for første kvartal:

Nokia: 35,7 prosent.
Motorola: 18,5 prosent.
Samsung: 12,5 prosent.
Sony Ericsson: 8,4 prosent.
LG: 6,2 prosent.

Sony Ericssons globale markedsandel har med dette økt fra 5,8 til 8,4 prosent på ett år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere