RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Moralvokter "fan" av nettverksalg

Sist oppdatert:
Han er kjent for å være moralens vokter og redaktør i den kristne, konservative avisen Norge iDag. I et intervju med iMarkedet forsvarer Finn Jarle Sæle sin sønn nettverkssalgskongen Ørjan Sæle, bransjen og har en løsning på pyramideproblemet og feilprising av aksjer
Finn Jarle Sæle er mest kjent for å være redaktør for den konservative, kristne avisen Norge iDag, men han er også en varm forkjemper for nettverkssalg, og MLM selskaper. Dessuten er hans sønn en av de største aktørene i det såkalte nettverks-miljøet, som tidligere storselger i Natures Own samt som leder av det høytflyvende MLM-selskapet ThinkSeven, som har kommet i søkelyset den siste tiden. Årsaken er at dette selskapet har kjøpt opp listene av den fallerte skandalepyramiden The 5 Percent Community.

iMarkedet har intervjuet Finn Jarle Sæle om den siste ukens begivenheter. Her forsvarer Sæle sin sønn og nettverksbransjen. Han har også en løsning på pyramideproblemet og trekker sammenligningen med nettverkssalg tilbake til Hans Nielsen Hauge, som startet den frikirkelige bevegelse i Norge.

Redaktøren reagerer på media

- Dere i mediene har ikke skilt mellom vanlige nettverkssalgsselskaper og disse pyramidene, sier Sæle som mener at man må sette et skarpt skille mellom disse to. T5PC havner i siste kategori, mener Sæle, mens blant annet hans sønns selskap, ThinkSeven, er i den første og mer seriøse kategorien.

I intervjuet med iMarkedet ønsker Sæle først ikke å kommentere forholdene knyttet til hans sønn.

- Det er ikke naturlig at en familie ytrer meninger om hverandre ut i mediene. Men i avisen (Norge iDag) har vi tilfeldigvis skrevet mye om nettverksselskaper og pyramidespill. Vi hører til noen få i mediene som har fulgt dette tett, sier Sæle som mener at man ikke må se sort-hvitt på denne bransjen, og han benytter mer enn gjerne anledningen til å sine noen ord til forsvar for nettverksmarkedsføring.

- Det er ikke alt rotet og bråket etter kollapsen av T5PC som er det verste. Det er tragediene til alle de som har tapt pengene sine. Men alt dette kunne vært unngått dersom man hadde hørt på hva nettverksbransjen har sagt i de siste to årene. Vi har fulgt dette miljøet tett de siste to årene i avisen vår og vi har videreformidlet det bransjen har bedt om; noen må sette en stopper for disse pyramidegreiene. Hadde man hørt på bransjen, og på Ørjan (Finn Jarle Sæles sønn) så hadde man satt en stopper for disse virtuelle luftslottene. Det bransjen har sagt var at dersom man skal beholde disse pyramidespillene så får de reguleres på samme måte som spilleautomater og tipping, og sørge for at deler av inntektene går til idrett og kultur.

Og han fortsetter:

- Den seriøse delen av nettverksbransjen har med rette vært veldig bekymret for dette. Når det viser seg at 70.000 er med i T5PC, og det finnes en hel rekke andre selskaper der ute, så regner vi i Norge iDag med at det er mellom 200.000 og 300.000 som er involvert i denne bransjen. Store deler av nettverksbransjen er tatt over av pyramidekonsepter, og det vil ta fem til ti år før den greier å reise seg igjen mener Sæle.

Forsvarer Seven-prising og sønnen

At hans sønns selskap tilhører den samme klassen som T5PC vil ikke Sæle være med på.

- ThinkSeven selger varer og tjenester. Det er den store prosenten av selskapet som driver med salg av varer og tjenester. Blant annet er en stor del av selskapet salg av telefonitjenester gjennom Ventelo. Kampen i telefonimarkedet er så og si hele innholdet i Seven, og det selskapet har et par hundre tusen kunder. Det man kan diskutere er selvfølgelig prisen på aksjer i selskapet, men når NetCom kjøper telefoniselskaper så betaler de per kunde. Men det som er problemet når man skal prise selskap i emisjoner, og det gjelder alle selskap ikke bare ThinkSeven, er å finne den rette prisen, sier Sæle.

Norge iDag-redaktøren mener at han nå har løsningen på pyramideproblemet.

- Vi i Norge iDag har et forslag som ville forhindret det man ser i dag. Det første forslaget er å stramme til lovverket for pyramidespill, slik at loven blir brukbar. Skal man tillate pyramidespill må man ligge det i samme gruppe som pengespill og lotto. Flere av disse selskapene bruker salg av varer og tjenester som et skalkeskjul, og disse må avskjæres øyeblikkelig. Men det er dermed ikke sagt at de selskapene som driver med salg av varer og tjenester i hieraktiske systemer må fjernes. Så bør vi ha en lov som gjør at nystiftede selskap må forplikte seg til å ha et konservativt estimat på markedsverdier. Styret må forplikte seg til å ikke operere med fantomverdier på en idé. Aksjer er forbundet med risiko, men det må sikres at de som går inn i emisjoner i nystartede bedrifter går inn på riktige premisser. Når det gjelder Seven så har de priset selskapet i forhold til antallet mobilkunder. Når NetCom har kjøpt mobilselskap så har de betalt over 1.000 kroner per kunde, og andre vil mene at hver mobilkunde bare er verdt 500 kroner og har man 200.000 kunder så får man en viss verdi utifra det. Seven har en betydelig aksjeverdi utifra det som finnes i Telecom-bransjen.

Straff for T5PC

Sæle synes det vil bli interessant å følge prosessene mot dem som nå står tiltalt i T5PC saken.

- Det har vært et for dårlig lovverk. Jeg tror at dagens lovverk kunne stanset dette, men det har vært et vakuum her. Det har vært for stor usikkerhet i selve lovfortolkningen. Og det må være en mellomting med at Økokrim går til razzia og putter folk i fengsel og at man ingenting gjør. Nå er det advokatmat om dette har vært straffbart eller ikke.

Sæle sier selv han ikke har noen økonomiske interesser i noen av disse selskapene, men mener dette ikke er relevant i forhold til problemstillingen.

- Jeg har ikke investert i slike selskap. Jeg har ingen interesseposter, sier Sæle til iMarkedet.

Sæle mener også at det er flere prinsipielle forhold som gjør at nettverkssalg er bra og bør oppmuntres til.

- Nettverkssalg fører til at økonomisk makt og initiativ blir ført tilbake til forbrukerne og familien. Ideen bak MLM er glimrende – at man selger gjennom nettverk som kutter utgifter på reklame, og som er styrt av forbrukere og familier. På den måten kan makten gå fra de store internasjonale selskapene til disse gruppene, sier Sæle som mener at det er på bakgrunn av dette Norge iDag blant annet skriver så mye om nettverksselskap som de gjør. Han trekker også frem Hans Nielsen Hauge, grunnleggeren av det som i dag er den frikirkelige bevegelse i Norge.

- Han var en gründer og kapitalist som tok opp stor risiko, sier Sæle.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere