RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: ANB)

Morgan i 100

Sist oppdatert:
Blikkene var mange og lange da Morgan-klubben markerte 100-årsjubileum på Rådhusplassen søndag.

- Kjøper du en Morgan, er du fortapt. Den sluker sjelen din. Du blir helt «lost», noe jeg faktisk advarer folk mot når de ringer til meg og vil kjøpe en Morgan, sier en smilende Knut Christian Hallan til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han vet hva han snakker om. For Hallan er «Mr. Morgan» i Norge. Han startet den norske klubben i 1993, er medlem nummer 1, og har importert 280 av de 412 bilene som ruller på norske veier per i dag.

- Nå er det sønnen min (Christian Knut Hallan) som har overtatt importbiten. Denne markeringen blir nok mitt siste offisielle bidrag til Morgan i Norge. Heretter skal jeg bare kose meg på Morgan-turer, sier 61-åringen.

Sosiale Morgan
Stadig flere nordmenn får opp øynene for den klassiske bilen. Den norske klubben teller 280 medlemmer – og vokser for hvert år. Hvorfor er det slik?

- Kona (Gro) må nok ta «skylda» for det. Allerede fra starten av begynte hun å arrangere turer og treff, noe som igjen førte til at det hele ble veldig sosialt. Vi Morgan-eiere er nesten som en stor familie, og møtes veldig ofte, forteller Knut Christian.

Familiebedriften Morgan runder 100 år i år. Eller rettere sagt, prototypen fyller 100 år.

- Morgan har aldri gjort ting som andre, og dette er jo nok et eksempel. De feirer heller bilen som var den aller første, og ikke når den første bilen ble solgt, som var i 1910, sier presidenten av den norske Morgan-klubben, Arild Brath til ANB.

Verdens eneste
Under den norske markeringen på Rådhusplassen i Oslo søndag var i underkant av 100 biler av alle mulige varianter samlet. I en 1967-modell fant vi Per Pfeffer.

- Bilen ble kjøpt fra California i 1997. Da hadde den rundet 30 år, og dermed slapp jeg de norske avgiftene. Bilen trenger litt årlig stell, men jeg har det verktøyet jeg trenger under setet. Men når det er dametreff, er jeg nødt til å sitte vakt ved mobilen. De klarer jo ikke en gang å skifte dekk, men det sliter jo de fleste med på en Morgan, sier han og peker på et hjul festet med en svær mutter midt i felgen.

Knut Christian Hallan sliter neppe med det. Han har Norges største samling av Morgan, inkludert den eldste kjørbare Morgan i verden.

- Det er en trehjuling. Jeg har også en prototype som det kun finnes to av, og to biler som er tidligere eid av Morgan-familien i England, sier han.

«Bestefar leker»
Drømmer du om en åpen Morgan til sommeren? Det kan du bare glemme om du ikke har særdeles gode kontakter.

- Det er ett års ventetid. De er jammen populære, og det skjønner jeg godt, sier Hallan, som til og med har deltatt på Le Mans med en Morgan.

- Det ble 48. plass. Vi kjørte ned og opp med bilen, og bodde i telt underveis. De andre deltakere kom i svære busser. Det var litt av en opplevelse, sier han.

Sist helg vant han to løp på Våler-banen. Muligens er han Morgan-pensjonist. Men som det står bak på en av hans biler: «Be careful grandfather is playing!» (ANB)

Tekst til bilde nr 20090510-023: Morgan-entusiastene samlet seg på Rådhusplassen søndag for å feire 100 år. Christian Knut Hallan hos Insigna som importerer de engelske bilene sto bak markeringen, og kjørte selvsagt et praktfullt eksemplar. (Foto: Thomas Hildonen, ANB)

Tekst til bilde nr 20090510-024: Knut Christian Hallan er «Mr. Morgan» i Norge. Sist helg parkerte han konkurrentene under to løp på Våler-banen med denne bilen. (Thomas Hildonen, ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere