RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BIKKER MILLIARDEN: Gode forhold i norske skianlegg bidrar til at salgete av norske heiskort i år mest sannsynlig passerer én milliard kroner. Her fra Hemsedal.
BIKKER MILLIARDEN: Gode forhold i norske skianlegg bidrar til at salgete av norske heiskort i år mest sannsynlig passerer én milliard kroner. Her fra Hemsedal. (Kalle Hägglund/Skiinfo)

Mot milliardrekord for norske heiskort

Sist oppdatert:
Norsk skiferie selges som varme wienerbrød i Tyskland.

- Næringen ligger an til å selge heiskort for én milliard kroner i år, sier direktør Hilde Charlotte Solheim i Virke Reiseliv og kultur til Nettavisen.

I fjor ble det omsatt heiskort for 980 millioner kroner i Norge. Etter en snøfattig sesongstart har snøforholdene i fjellet tatt seg kraftig opp, og nå går salget enda bedre enn i fjor.

- Med så lite snø i lavlandet i år, ser vi mange barnefamilier ta vinterferie i år. Mange ønsker å bo midt i bakken med kort vei til heisene, skiskole, utleie, cafeer og langrennssporene, sier salgs- og markedsdirektør Tom Myrseth ved Vestlia Resort på Geilo.

Én milliard
– Akkurat nå er det knallbra snøforhold, og det gjør at vi har utsikter til nok en sterk vintersesong. Nå trenger vi bare sol, sier Solheim.

– Hvis været slår til, kan det ligge an til nok en rekordvinter i fjellet. For første gang kan det i 2014 bli solgt heiskort i Norge for over en milliard kroner, sier Andreas Rødven i Alpinanleggenes Landsforening.

Får igjen på investeringer
Milliardinvesteringer i norske alpinanlegg de siste årene har gjort norske fjell mer attraktivt både for nordmenn og for utlendinger.

Snøkanoner og bedre bakker gjør at norske alpinanlegg er mer attraktive enn tidligere.

I tillegg er det i dag flere tilbud rundt anleggene.

- Vi ser helt klart at kundene ønsker alt tilrettelagt med aktiviteter, kort vei til fasiliteter og at barna skal ha det fint. Vi får mange bookinger bare på grunn av lekeland, familiebasseng og kino, sier Myrseth.

- Anleggene har blitt oppgradert de siste årene. I dag har skistedene mange tilbud som gjør at en familie kan kose seg der i en hel uke, sier Solheim.

HÅPER PÅ REKORD: Hilde Charlotte Solheim, direktør for reise i hovedorganisasjonen Virke.


Sterkt hjemmemarked
Til tross for økt konkurranse fra andre feriealternativer, så viser omsetningstallene og bookingene så langt i år at ski og og andre tradisjonelle norske vinteraktiviteter vokser.

Tall fra Virke viser at over halvparten av de som tar vinterferie blir i Norge. Av disse reiser 29 prosent på privat hytte. 8 prosent planlegger å bo på hotell, campingplass, i leid leilighet eller utleiehytte.

I tillegg til norske turister, konkurrerer norske vintersteder om spesielt de tyske turistene.

Målrettet mot det tyske markedet
- Fordelen med utenlandske turister er at mens nordmenn tar en helg, så kan man selge hele ukespakker i utlandet.

Det er spesielt tyskere som norsk reiseliv forsøker å lokke til Norge.

- Alpene er en sterk konkurrent i Tyskland, men Norges fordel er at Norge er mer snøsikkert, sier Solheim.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere