RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mot orkaneffekt i tankmarked

Sist oppdatert:
Den siste uken har vært en vente uke for aktørene i stortankmarkedet i den Arabiske Gulf med kun mindre endringer i ratene, men det er ventet en tilstramming i kjølvannet av orkanene Rita og Katrina
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport så har den siste uken vært heller blandet for stortankmarkedet, med tilbakefall på noen trader, og en svak styrking fra de moderne VLCC’ene østover fra den Arabiske Gulf.

Det har etter en litt svak periode rundt helgen vært en tilstramming i Atlanterhavsmarkedet, og Fearnleys viser til mangel på ledig tonnasje på grunn av forsinkelsene med lossing i kjølvannet av orkanen Rita i US Gulf. Dette venter skipsmeglerhuset også vil føre til en tilsvarende tilstramming i Midtøsten i midten og slutten av november.

VLCC-raten vestover fra Gulfen har den siste uken falt fra worldscale 100 til 92,5, mens den har steget 5 poeng til ws 103,5 for reiser til Fjerne Østen. Ratene i Vest-Afrika er nær uendret på ws 145 etter å ha kommet over dippen for en knapp uke siden.

Suezmax’ene har hatt en noe annerledes utvikling, og økt tilgang på tonnasje har sendte ratene ned fra Vest-Afrika til USA. Raten ligger nå på ws 200, ned 20 poeng den siste uken. I Det Indre Middelhav er ratene ned 10 poeng til ws 190 etter å ha toppet seg på ws 210 i forbindelse med streiken ved Lavera-anlegget som skapte forsinkelser.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere