RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Kuldegrader og salting går sammen som hånd i hanske i Norge - og det trenger ikke en gang ha kommet snø før saltet spres.
Kuldegrader og salting går sammen som hånd i hanske i Norge - og det trenger ikke en gang ha kommet snø før saltet spres. Foto: Knut Opeide (Statens Vegvesen)

Dette bør du gjøre med bilen før det er for sent

Vegvesenet lover at de skal bruke mer av bilens verste fiende.

Rust er en av de virkelig store sprekkene for de fleste bileiere, og fenomenet er spesielt et problem her i Norge på grunn av den utstrakte saltbruken på vinteren.

Statens vegvesen sprer ut et par hundre tusen tonn med salt på norske veier hver vinter, og nylig advarte de om at det kom til å bli enda mer fremover.

Seksjonssjef i Statens vegvesen Øyvind Haaland gikk nylig ut i en pressemelding og meldte at fjorårets marginale nedgang i saltbruk var et unntakstilfelle, og at nye retningslinjer gjør at de trolig vil bruke mye mer salt fremover.

Katastrofe for bilen din

Salt i kombinasjon med vann fungerer som en katalysator for oksyderingsprosessen som rusting egentlig er. Mens vann i seg selv skaper en viss rusteffekt, sørger gamle saltrester liggende på bilen for at oksyderingsprosessen går betydelig rasker enn om bilen bare ble utsatt for rent vann.

Saltslafset som ofte blir liggende på veien på vinteren, blir virvlet opp under bilen, og trenger seg inn i de minste sprekker og kanaler, og blir liggende og sørge for at rustingsprosessen rett og slett går raskere.

- Våre tester avdekker stadig mer alvorlige feil på bremser og bærende konstruksjoner på grunn av rust, slår NAFs bilekspert Jan Ivar Engebretsen fast.

Kan bli både dyrt og livsfarlig

Utover at rusting kan bli en dyr affære å reparere, og dermed fører til verdifall på bilen, kan rusting rett og slett være livsfarlig om det fører til skader som ikke oppdages i tide.

NAFs bilekspert Jan Ivar Engebretsen

Jevnlig og grundig vask under bilen er derfor helt essensielt om en vil at bilen skal holde seg.

- Som vanlig bilist har du ikke så mange muligheter til å vaske og fjerne salt fra understellet enn underspyling. Underspyling burde en ta flere ganger om vinteren, da det ikke er nok å ta det kun ved vårrengjøringen, advarer Engebretsen.

En mer effektiv løsning er å gjennomføre en såkalt full understellsbehandling, der en får sprøytet på et beskyttende lag som beskytter metallet mot saltets effekter, og til en viss grad også fyller kanaler med fyllmasse slik at rusten ikke kommer inn.

- Antirustbehandling bør foretas hvis bilen er dårlig beskyttet, her er det variabelt hvor godt bilen er beskyttet fra produsent og importør, sier Engebretsen.

Enkelte importører i Norge foretar allerede en rustbehandling, men de fleste av disse behandlingene har behov for oppfølging.

- Med tanke på at bilene ofte blir gamle i Norge - gjennomsnittsalder på personbiler vraket mot pant i 2011 er 19,8 år - vil det være en fordel med ekstra behandling. Husk at garantiene tar for seg kun gjennomrust i et bestemt antall år, sier Engebretsen.

Det betyr at rustgarantien på din nye bil ikke gjelder rustproblemer før metallet er gjennomrustet.

Mange forskjellige løsninger

Det er mange aktører på markedet i dag som tilbyr understellsbehandling, og produktene som benyttes varierer i stor grad fra oljebehandling som sprøytes under bilen for å skape en hinne, til mer avanserte produkter. Merkenavn som Mercasol og Tectyl er blant de mest populære.

NAF-eksperten advarer likevel å kaste seg over en slik behandling uten å sjekke med produsenten først.

- Ønsker man å foreta behandling utover det som er på bilen, og bilen er innenfor gitte gjennomrustgarantier, må en få bekreftet fra forhandler/importør at den behandlingen en velger ikke påvirker garantien, sier Engebretsen.

Årsaken er i all hovedsak at behandlingen kan medføre at det borres hull i understellet for å kunne sprøyte inn fyllmasse i kanaler. Dette kan hos enkelte føre til at garantien ryker.

- Ruster etter bare 2 år

Tommy Aamodt ved Follo Antirustsenter er en av aktørene som jobber med dette til daglig.

- Det er en stor fordel å behandle bilen så nye som mulig, da kan en være sikker på at det ikke ligger rust, løs PVC, inngrodd skitt og lignende som kan forringe kvaliteten på understellsbehandlingen. Med det klimaet og ikke minst saltet vi har i Norge vil en gjennomsnittlig nybil begynne å få rustdannelser etter rundt 24 måneder, forteller Aamodt til Nettavisen, og påpeker at nye biler gjerne bruker tynnere metallbiter enn i gamle dager.

- Det er stor forskjell på en gammel Volvo 240 opp mot en nyere S40 for eksempel, sier han.

Om en graver litt i erfaringer som bileiere har med understellsbehandling, er det en del delte erfaringer. En av de mest alvorlige er de som viser til at understellsbehandling faktisk har satt fart på rustingen. Dette blir ikke avvist av rusteksperten.

- En understellsbehandling kan fremme rust hvis det ikke blir gjort riktig, og her må bileier bruke et seriøst understellbehandlingsfirma som vet hva de gjør. Størst problemer kan en få om behandlingen er sprøytet på et allerede stort rustangrep, og det ikke blir gjort noe med først. Det er mange som tror det bare er å sprøyte på et produkt, så vil rusten bli bremset, og de må man passe seg for. En er nødt til å ha en ren bil slik at produktene kommer inn på metallet og bilen må være tørr. En understellsbehandling skal ikke ta mindre enn to dager - helst tre, sier han.

- Et langsiktig perspektiv

Brooms bilekspert Benny Christensen mener en skal tenke seg litt om før en går for en understellsbehandling.

- Understellsbehandling har helt klart noe for seg. Selv om mye har skjedd vedr. både materialer og produksjonsmetoder. Rustingen går riktignok litt langsommere, og vi liker ikke å tenke på det, men biler ruster fortsatt. Derfor er slik behandling fortsatt smart. Særlig om du har et litt langsiktig perspektiv på bilholdet, sier han.

Skal du bare ha bilen i en kort periode er situasjonen en litt annen.

- En full rustbehandling med hulrom og det hele koster fort 6-7000 kroner, og er en investering du neppe får igjen ved innbytte etter bare et par år.

Et annet poeng er at nye biler i utgangspunktet skal være godt sikret.

- De fleste biler har gode rustgarantier ifra fabrikk og det finnes ikke noe krav om tilleggsbehandling for at denne skal være gyldig. Her inngår rustkontrollen i den årlige servicen. Pass på at denne blir fulgt opp stemplet i bilens servicehefte.

- Ikke bruk oljebehandling

Toyotas informasjonssjef Espen Olsen forteller at en gjerne må benytte understellsbehandling - men med noen forutsetninger:

- Dersom kunden ønsker det, kan understellsbehandling som «tectyl» utføres for ekstra beskyttelse. Garantien opprettholdes dersom man ikke borrer hull i karosseriet, sier Olsen.

- Vi anbefaler ikke oljebehandling, fordi oljen kan tære på fugemasse og steinsprutbeskyttelse som er påført under bilen, understreker han.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere