RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Elbilens rekkevidde var på vinteren ikke i nærheten av det selger lovte. Dermed kunne mannen fra Nannestad heve kjøpet.
Elbilens rekkevidde var på vinteren ikke i nærheten av det selger lovte. Dermed kunne mannen fra Nannestad heve kjøpet. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Elbilens rekkevidde var dårlig på vinteren - fikk pengene tilbake

Sist oppdatert:
- Ikke unormalt at kjørelengden halveres.

Elbilsalget er i ferd med å gå til himmels for tiden - og i enkelte måneder er en av fem nye biler i Norge en elbil.

Men hvor langt kan man forvente at en elbil egentlig skal gå?

De aller fleste elbiler, med unntak av Teslas modeller, oppgis å ha en rekkevidde på typisk 12 til 20 mil.

Denne kjørelengden er derimot langt i fra noen garanti. Kjørelengden påvirkes av kjørestil, topografi, om du bruker varmeapparat eller AC, hvor mye last du har i bilen - og ikke minst temperatur.

Siden en elbil ikke har en forbrenningsmotor som utvikler mye varme, må bilen varmes opp med elektrisitet. Dette er noe som kan redusere rekkevidden betraktelig.

Kom seg ikke frem og tilbake fra jobb

En mann fra Nannestad var i 2012 en av de som ønsket å kaste seg på elbilbølgen, og kjøpte en elbil av typen Mitsubishi i-MiEv - en av de første populære elbilene, og i dag en av de aller billigste.

Hos forhandleren forklarte han sine behov, med at han hadde rundt 40 kilometer til jobben utenfor Oslo, og at han tidvis hadde behov for å kjøre noen kortere turer til møter. Noen lademulighet hadde han derimot ikke på jobb.

Bilen har ifølge reklamemateriellet en rekkevidde på 150 kilometer, og selger skal ikke ha gitt noen annen informasjon.

Den nye bilen fikk han på høsten, og men vinteren kom dukket den store overraskelsen opp: I kulden ble rekkevidden til bilen redusert med over 50 prosent - og vips hadde han ikke rekkevidde til å kjøre frem og tilbake til jobb, og langt mindre litt småkjøring.

Selger mente dette var normalt

Bilkjøperen klagde til forhandleren, som blankt avviste klagen. Ifølge selger er det ikke unormalt med rundt 50 prosent forskjell på vinter og sommerføre - og at det på ingen måte var noe galt med bilen.

Saken handler konkret om påstandene selger kom om en Mitsubisi i-MiEV, også kjent under navnet Citroen C-Zero og Peugeot i-On.

Saken havnet til slutt i Forbrukertvistutvalget, som var klokkeklar på at dette var selges ansvar.

- Det foreligger mangel ved en gjenstand dersom den ikke passer for et bestemt formål som selgeren var kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering, skriver Forbrukertvistutvalget i sin konklusjon.

- Innklagde har ikke bestridt klagerens forklaring om at de ble gjort kjent med at bilen skulle brukes til og fra jobb, samt samt noe kjøring til Oslo sentrum i forbindelse med jobb, og hvilke avstander det var snakk om.

- Utvalget legger således til grunn at innklagde var kjent med og har akseptert dette formålet. Innklagde har heller ikke bestridt klagerens opplysning om reduksjon av rekkevidde på nærmere 60 % mellom sommer og vinter. Tvert imot har innklagde selv opplyst at dette ikke er uvanlig, og at man må regne med 50 % forskjell på sommer og vinter. Klagerens arbeidsvei er på ca. 80 kilometer tur/retur. En halvering av maksimal rekkevidde på 150 kilometer opplyst i brosjyren, gir en rekkevidde på 75 kilometer. Det er således, selv ut fra innklagdes opplysninger, klart at bilen ikke passet til klagerens formål, konkluderer utvalget.

Utvalget vedgår at det bør være «allment kjent» at rekkevidden på elbiler varierer etter bruk, mener de at selger burde gitt bedre informasjon, spesielt på det spesifikke formålet med kjøpet.

Konklusjonen var at kjøpet kunne heves i sin helhet, og at kjøper i tillegg får renter for summen fra reklamasjonsdato.

Forbrukerrådet advarer

Forbrukerrådets Martin Skaug Halsos sier at saken er spesielt av interesse i disse tider.

- Elbilsalget tar nå veldig av, og det er viktig at bransjen gir rett informasjon til sine kunder, sier Halsos til Nettavisen.

Ingeborg Flønes

Han sier at det i utgangspunktet skal mye til å få hevet et bilkjøp, og at saken understreker alvoret i å gi rett informasjon om produktet. Saken handler enkelt og greit om at produkt må kunne holde det selger lover.

Direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet, sier på sin side at saken viser at en må vise ekstra varsomhet ved ny teknologi.

- Saken er av interesse for elbilkjøpere. Ved kjøp av elbil må forbrukeren i langt større grad enn ved kjøp av tradisjonell bil forholde seg til råd og veiledning fra selger, siden teknologien er ny og i utvikling, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere