RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Dette skiltet i Bjørvika i Oslo kan du raskt finne flere steder i fremtiden.
Dette skiltet i Bjørvika i Oslo kan du raskt finne flere steder i fremtiden. (Nettavisen)

Hva slags regler gjelder egentlig her?

- Det er nok noe misforståelser, vedgår Vegvesenet.

Elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet.

Det er en ganske opplest og vedtatt sannhet, og mange tror at det er en del av elbilgodene som er fredet frem til 50.000 bilbiler er solgt i Norge.

Realiteten er derimot at elbilenes tilgang til kollektivfeltene eksplisitt holdes utenfor løftet om freding frem til høsten 2017.

«Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler, slik som fritak fra bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering, må sees i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt.»

Kollektivfeltet ikke fredet

Dette betyr at disse fordelene for elbiler kan endres når som helst, og dette er noe som allerede har skjedd ett sted i Oslo. Dette er ikke på de mye omtalte innfartsårene på E18 Vestkorridoren og E18 Mosseveien - der kollektivfeltdebatten har rast som mest - men derimot i Bjørvika-området i Oslo.

Etter omfattende trafikkproblemer i kjølvannet av ombyggingen i området, der målet i likhet med kaoskrysset på Carl Berner har vært å redusere fremkommeligheten, ble det her i sommer vedtatt å forbeholde kollektivfeltet for kollektivtrafikken.

Verken taxi eller elbiler har lenger tilgang til kollektivfeltene i området, der opp mot 90 busser passerer hver time.

Løsningen er formelt et midlertidig vedtak.

- Bakgrunnen for vedtaket om å ikke tillate elbiler i bussfeltet i Dronning Eufemias gate  er at det ikke er plass. På det meste passerer 90 busser i timen, og andre kjøretøyer i bussfeltet vil skape forsinkelser som hindrer bussene i å holde rutetidene. Derfor har heller ikke taxiene lov å kjøre i bussfeltet her, sier Eystein Hanssen i Statens vegvesen til Nettavisen.

Kjører i kollektivfeltet likevel

Nettavisen har fått en rekke tilbakemeldinger på at dette i stor grad er et vedtak som ikke overholdes av bilistene i området.

Skiltingen på stedet er ikke overtydelig, og ifølge Hanssen er det noe som skjer, men i utgangspunktet ikke noe stort problem.

- De få observasjonene vi har av elbiler i bussfeltet kan nok tilskrives misforståelser, men vi har ikke foretatt tellinger, sier Hanssen.

- Omfanget er av en slik karakter at det ikke skaper noe stort problem for kollektivtrafikken. Jeg tror heller ikke politiet har valgt å ha noen kontroller i området, sier han.

Om elbilister blir tatt i kollektivfeltet, vanker det et forenklet forelegg på 4300 kroner og tre prikker på førerkortet.


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere