RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Selv om oljeprisen synker dramatisk, er det lite som skjer med drivstoffprisene i Norge.
Selv om oljeprisen synker dramatisk, er det lite som skjer med drivstoffprisene i Norge. Foto: Lise Åserud (Scanpix)

Oljeprisen stuper - men drivstoffprisen er høy

Hvorfor er det slik?

Den siste tiden har oljeprisen fått et markant dropp. På kort tid har prisen på olje gått ned fra 115 til nå under 90 dollar fatet. Det betyr et prisfall på vel 20 prosent siden i sommer.

Årsaken er ifølge oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB lav etterspørsel og økende produksjon.

- Oljeprisen har falt fordi produksjonsveksten i hele år har vært større enn etterspørselsveksten. Dette henger hovedsakelig sammen med den store veksten i skiferolje fra USA som gjør at amerikanerne dytter vekk mer og mer import av råolje. De trenger ikke lenger å importere lett, søt råolje. Den type olje har de vanligvis importert fra land som Nigeria, Angola, og andre afrikanske land. Det innebærer at disse fatene må finne andre steder å gå.

- Når da etterspørselsveksten begynner å slite litt fra Asia, slik vi har sett så lagt i 2014, og særlig fra i sommer da det ser ut til at kineserene også sluttet å importere for strategisk lagring, så får vi mer afrikansk olje til Europa. Samtidig har Libya økt sin oljeproduksjon fra 240.000 fat/dag i juni til nå 800.000-900.000 fat/dag, sier Kjus til Nettavisen.

Prisutviklingen har gått bare én vei siden juni.

Tror på videre fall

I tillegg regner oljeeksperter med at fallet vil fortsette fremover.

- Prisen kan fortsette å falle på kort sikt som følge av at vi nå er inne i en fase/sesong i året hvor etterspørselen etter olje er svak siden raffineriene stenges ned for vedlikehold og dermed blir etterspørselen etter råolje også svakere, sier oljeanalytiker Thina Margrethe Saltvedt i Nordea.

Les også: Kan ha bommet med 4,4 milliarder på spådom

Men trass i dette betydelige prisfallet, så ligger de norske drivstoffprisene ikke veldig langt unna en all time high.

Mandag justerte Statoil ned sine veiledende priser, men ligger likevel på over 15,5 kroner per liter for bensin, og 14,1 kroner for diesel.

Prisene har holdt seg høye

Trass i en oljeprisnedgang på 20 prosent, er listeprisen hos Norges største drivstoffkjede ikke redusert med mer enn en krone per liter siden toppen i midten av juni.

Samtidig har drivstoffprisene det siste året utviklet seg i retning av av prisgapet mellom bensin og diesel har økt betydelig. Tradisjonelt har prisforskjellen mellom diesel og bensin vært på én krone per liter - den samme kronen per liter.

I dag er forskjellen økt til rundt halvannen krone.

Dollarprisen påvirker

Noe av årsaken til at prisnivået på drivstoff ikke er påvirket like mye som oljeprisfallet skulle tilsi er - utover den store avgiftsdelen - er at dollarkursen i samme periode har styrket seg kraftig.

Med en oppgang fra rundt 6,1 til 6,5 kroner i samme periode, spises rundt en firedel av prisfallet opp.

Knut Hilmar Hansen

- Avvik vil forekomme

Pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statol Fuel and Retail, sier til Nettavisen at det er en rekke forhold som påvirker prisutviklingen for tiden.

- Våre innkjøpspriser på bensin og diesel påvirkes hovedsakelig av kostprisene på ferdig raffinerte produkter i det internasjonale markedet, disse korrelerer med oljeprisen - men avvik vil forekomme. Dollarkursen har bidratt til å veie opp for mye av prisfallet vi har sett i oljeprisen, sier Hansen.

- I tillegg nærmer oss tidspunkt for overgang til høst- og vinterkvalitet, noe som kan gi ulike utslag i kostprisen sammenlignet med oljeprisen.

- Så prisen har ingenting med at dere har innført et nytt drivstoffprodukt som dere mener en kan få mer ut av?

- Nei, vi har ikke gjort noen prisjusteringen i forbindelse med innføring av «Miles», det har ingen sammenheng, sier pressetalsmannen.

Statoil må også prise inn at de gir opp til 40 øre rabatt per liter ved kundekort.

Prisforskjellen øker

Ifølge Hansen er årsaken til at prisforskjellen mellom diesel og bensin har økt, primært at prisen på bensin spesifikt har økt.

- Bensin og diesel er to forskjellige produkter som følger hver sin notering, eller kostpris. Disse påvirkes av ulike faktorer, først og fremst tilbud og etterspørsel – som kan være ulik for bensin og diesel alt etter sesong og hva som skjer i markedet, sier Hansen.

- Veiledende pris på bensin er i dag 1,45 kroner dyrere enn diesel, vi må tilbake til begynnelsen av februar i år for å finne forskjell på en krone. Kostprisene ble i september påvirket av at det ble avholdt vedlikehold mer eller mindre samtidig på raffinerier i Europe og USA, som førte til mindre tilbud enn normalt i markedet for bensin, som igjen holdt prisene oppe.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere