RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mørkemann forsvarer sin sønn "Nettverkskongen"

Sist oppdatert:
Moralvokter og redaktøren i kristenavisen Norge iDag Finn Jarle Sæle forsvarer sin sønn, nettverkskongen Ørjan Sæle. Han har en løsning på pyramideproblemet og aksjebobler
Les hele intervjuet iMarkedets Sigvald Sveinbjørnsson har gjort med Finn Jarle Sæle her:

Moralvokter "fan" av nettverksalg

Finn Jarle Sæle er mest kjent for å være redaktør for den konservative, kristne avisen Norge iDag, men han er også en varm forkjemper for nettverkssalg, og MLM selskaper. Sæle har skrevet mye om den mye omstridte nettverkssalgsmodellen i sin kristenavis, som er har et opplag rundt 10.000.

Han trekker til og med de historiske linjene tilbake til den norske lekmannsbevegelsens far, Hans Nilsen Hauge.

- Han var en grunder og kapitalist som tok stor risiko, sier Sæle til iMarkedet.

Og han fortsetter:

- Nettverkssalg fører til økonomisk makt og initativet blir ført tilbake til forbrukerne og familien. Ideen bak MLM er glimrende – at man selger gjennom nettverk som kutter utgifter på reklame, og som er styrt av forbrukere og familier. På den måten kan makten gå fra de store internasjonale selskapene til disse gruppene.

Forsvarer prisingen

Sæle er i søkelyset fordi hans sønn, Ørjan Sæle er en av de sentrale aktørene bak nettverksselskapet ThinkSeven – som flere mener er lite ulik det fallerte T5PC. Blant annet har Seven også en stiv prising på aksjene sine, har det fremkommet i media.

Sæle forsvarer prisingen av Seven, men forklarer ikke den innfløkte eierkonstellasjonen i selskapet. MLM-selskapet, hvor sønnen Ørjan Sæle er en av toppene, eier en minoritet i teleselskapet PGOne.

Likevel mener han at den svenske telekjempen Telias kjøp av norske Netcom kan sammenlignes når man skal prise Sevens teleselskap. PGOne er en salgsorganisasjon for serviceprovideren Ventelo. Sistnevnte har en avtale med Telenor.

- Når NetCom har kjøpt mobilselskap så har de betalt over 1.000 kroner pr. kunde, og andre vil mene at hver mobilkunde bare er verd 500 kroner, og har man 200.000 kunder så får man en viss verdi ut fra det, sier Sæle til iMarkedet.

Sæle mener altså at Sevens deleide teleselskap skal prises til 100 millioner kroner, mens med en pris på 1.000 kroner pr. mobilkunde skal prisen være det dobbelte.

Kreativt lovforslag

I intervjuet med iMarkedet kommer Sæle også frem med et ullent og kreativt lovforslag. Sæle mener at det faktisk bør reguleres gjennom lov at selskapene skal ha konservative anslag på sine resultatestimater.

- Så bør vi ha en lov som gjør at nystiftede selskap må forplikte seg til å ha et konservativt estimat på markedsverdier. Styret må forplikte seg til å ikke operere med fantomverdier på en ide, mener Sæle.

Du kan lese hele Sæle intervjuet over.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere