RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Myter om trening og fettforbrenning

Vi vil gjerne se flotte ut med minst mulig slit. Det er nok grunnen til at mange begjærlig hopper på falske myter om å minske kroppens fettlagre. Jill Jahrmann avliver treningsmytene.

Myte 1: Situps fjerner fettet rundt magen
Situps må kanskje til for at magemusklene skal bli større, men det er en myte at slik styrketrening forbrenner fett på magen. Når fett forbrennes hentes det ut fra ulike lagre rundt i kroppen og transporteres via blodet til musklene som trenger det. Fettforbrenningen blir dermed jevnt fordelt over hele kroppen. Kondisjonsaktiviteter som engasjerer store muskelgrupper, forbrenner derfor langt flere kalorier enn det situps eller andre styrkeøvelser er i stand til. For å få frem vaskebrettet er det altså smartere å trene allsidig kondisjonstrening enn magen.

Myte 2: Trening med lav intensitet forbrenner mest fett
Såkalt 'fatburner'-aerobic, som populært for noen år siden, er et annet eksempel på hvordan feilinformasjon til tider flyter rundt i treningsmiljøene. 'Fatburner'-timene ble gjennomført med forholdsvis lav puls, fordi det het seg at lav intensitet forbrant mer fett enn høy. Det lød nesten for godt til å være sant. Og det var det.

Fatburner-myten oppstod i kjølvannet av forskningsresultater ved universitetet i Texas som viste at man ved rolig trening forbrant en høyere prosentandel fett enn under hard trening. Men - det er som kjent forskjell på prosenter og reelle tall. Sannheten er at intensiv trening forbrenner flere fettkalorier enn rolig trening, ganske enkelt fordi den totale forbrenningen er så mye høyere. Dessuten er det ganske irrelevant om vi forbrenner fett eller karbohydrater – det er totalt energiforbruk under trening som har noe å si.

Myte 3: Treningen øker fettforbrenningen drastisk i hvile
Noen mennesker har en oppfatning av at treningens høydepunkt kommer etter selve treningen, fordi «det er da forbrenningen setter i gang for alvor». Dette er mildt sagt en overdrivelse. Forbrenningen under hvile øker riktignok noe etter én times joggetur, men ikke med mer enn opp mot 60 kilokalorier (kcal). Likevel forbrennes det langt flere ekstra kalorier under selve løpingen, anslagsvis 600 kcal ved jogging og 900 kcal under løp. Disse tallene varierer imidlertid fra person til person avhengig av kroppstørrelsen på den som jogger/ løper.

Myte 4: Trening om morgenen = høyere fettforbrenning
Myten går på at du forbrenner mer fett under trening om morgenen fordi du ikke spiser frokost før du trener. Da tror man at energien til treningen må tas direkte fra fettlagrene fordi du ikke har mat i magen å forbrenne. Feil! Vi har lagre av karbohydrater i muskelcellene og i leveren som holder til 1-2 timers hard aktivitet, og godt er det. Om du skulle være så uheldige å bruke opp karbo-lagrene vil du straks merke det ved at treningen blir svært langsom og ubehagelig. Ren fettforbrenning er nemlig ikke nok til å opprettholde et visst aktivitetsnivå, dessuten er det helsemessig ulurt. Tren gjerne om morgenen, men pass på å få i deg 2-3 glass med vann og gjerne en banan først, da har du litt å gå på.

Relaterte saker fra Klikk.no:
Brenn fett med intensiv trening
Tren styrke, gå ned i vekt
Slankende treningstips
Slik får du strammere rumpe
Målrettet trening gir best resultater

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere