RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock.com)

Nå er det mange som dropper dette

I denne perioden er det mange som nedprioriterer treningen.

(SIDE2): I disse tider er det mange studenter som er inne i en hektisk eksamensperiode der dagene består av mye lesing og pugging.

- Ingen hensikt å slite seg helt ut

Mange dropper treningen i denne eksamenstiden, men en treningsøkt er faktisk en veldig god unnskyldning til å ta seg noen timer fri fra lesingen.

- Trening bidrar til bedre konsentrasjon i eksamensperioden, sier Randi Christensen Solberg til Side2.

Hun er personlig trener og ansvarlig for gruppetrening i SATS Norge.

Christensen Solberg forteller at man merker det kommer færre studenter på trening i denne perioden, men den personlige treneren forklarer at skal man studere effektivt og oppnå gode resultater er det viktig å prioritere daglig mosjon.

- Man trenger ikke trene så ofte eller så hardt, men et par treningsøkter i uka gjør stor forskjell på formen. I tillegg vil jeg anbefale at man beveger seg ofte og husker på søvn, mat og drikke, sier hun.

Dette støttes av professor i psykologi ved NTNU, Hermundur Sigmundsson.

- Det er ikke tvil om at trening er bra med tanke på læring og konsentrasjon, bekrefter Sigmundsson.

- Det er viktig at man får opp pulsen og kobler av litt. Gjerne med lengre økter der man trener på moderat nivå. Det er ingen hensikt å slite seg helt ut, sier Sigmundsson.

Psykologiprofessoren anbefaler at studenter beveger seg ofte i tillegg til å ta noen treningsøkter.

Korte turer ut for å trekke frisk luft og spisepauser gir en fin avkobling. I tillegg er det viktig med noen ordentlige treningsøkter som har litt varighet.

Kobler av

Ifølge Sigmundsson er det det å være i fysisk aktivitet også noe som har svært god effekt på den mentale helsen.

- Fysisk aktivitet kan påvirke psykisk velvære, gi overskudd og bedre selvtillit. Det å koble av med en joggetur kan gjøre deg mer opplagt, og er vel så bra for det mentale som det fysiske, sier han.

Professoren viser til en undersøkelse som viser at barn med ADHD konsentrerer seg bedre etter en spasertur på tjue minutters. Sigmundsson sier at det samme prinsippet gjelder for studenter som ofte har lange og stillesittende dager foran lærebøkene.

- De fleste opplever at hjernen sorterer problemer og at man ser nye løsninger når man løper eller går en tur. Det er ikke minst viktig når man er mer aktiv på lesesalen enn på treningssenteret, Randi Christensen Solberg i SATS.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere