RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Nokia)

Nå får du fem års klagetid på mobilen

Sist oppdatert:
Hittil har du bare hatt ett års garanti på mobilen, men nå femdobles klagetiden din. Fem år etter kjøpet kan du fortsatt klage på feil. Mobilprodusentene fortviler.

Det er Forbrukertvistutvalget som har tatt avgjørelsen om å øke klagefristen til fem år, melder NRK.

Det er Nokia som har blitt klaget inn til Forbrukertvistutvalget, men avgjørelsen vil gjelde alle mobilprodusentene. Stridens kjerne er at Nokia hevder de kun har et ansvar for telefonen i ett år, en såkalt begrenset produktgaranti. Reklamasjonstiden som Nokia praktiserer, er på to år.

Nå har Forbrukertvistutvalget slått fast at mobitelefonkunder, i tillegg til produktgarantien, har fem års rett til å reklamere på telefonen dersom noe er feil med denne.

- Hva er forskjellen på en produktgaranti og en reklamasjonsrett?

- En produktgaranti gjør at du får reparert feilen på telefonen uten å måtte bevise noe. Dersom du bruker reklamasjonsrettet, må du som kunde bevise at noe er feil med selve mobilen, sier Svein Engebrektsen i Forbrukertvistutvalget til TV 2 Nettavisen.

Han sier ett års produksjonsgaranti er svært begrenset,. Utvalget har med denne avgjørelsen gjort det klart at det er norsk kjøpslov, ikke finsk slik Nokia mener, som gjelder for mobiler kjøpt av utenlandske produsenter.

Nokia har anket saken videre til tingretten.

- Nokia følger bransjepraksisen som er utarbeidet av EE-bransjen og samtlige store produsenter. Reklamasjonssaker blir behandlet med den norske forbrukerkjøpsloven til grunn. Reklamasjonstiden er ifølge EE-bransjens tolkning 2 år, og dette er en standard som samtlige leverandører følger. At Nokia har en begrenset produktgaranti på ett år for sine produkter, er et ekstra sikkerhetsnett til forbrukeren, og ikke slik som enkelte medier fremstiller det, et brudd på forbrukerkjøpsloven. Garantien begrenser heller ikke rettigheter i forhold til norsk lovgivning, slik det også er blitt fremstilt i visse medier, opplyser Anna Svensson, Informasjonssjef for Nokia i Skandinavia, til TV 2 Nettavisen onsdag kveld.

Uansett kan dette, i verste fall, bety at mobiltelefonene blir dyrere. Foreløpig har produsentene ikke bestemt seg for hva de skal gjøre med de nye retningslinjene.

- Vårt utgangspunkt er at vi forholder oss til norske lover og regler, og nå ser vi på hva en slik endring vil betyr for oss. I snitt kjøper nordmenn én ny telefon i året, så dette vil kanskje ikke gjelde så mange, sier konstituert informasjonssjef i Siemens Norge, Stein Bjørnbekk, til TV 2 Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere