RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scandza

Nå kan du kjøpe vin i butikk

Sist oppdatert:
Og bak står produsentene av Synnøve Finden.

(SIDE2:) Den nye vinen lanseres i disse dager i norske dagligvarebutikker. Vinen skal være et alternativ til øl, ettersom den holder like høy alkoholprosent som en ølflaske.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Bak står Scandza, selskapet som også eier Synnøve Finden. First Cape har en alkoholprosent på 4,7 prosent, med andre ord kan du ikke kjøre bil om du drikker den. Den kommer i rosé, hvit- og musserende utgave og heter First Cape 4,7 %..

- Vi følger godt med i drikketrendene, og ser at vinforbruket øker, mens forbruket av øl, sprit og rusbrus går tilbake. Samtidig er nordmenn mer og mer opptatt av helse/fysisk aktivitet, og mer bevisst på kalori og næringsinnhold. Dette er gode forutsetninger for First Cape som på mange måter er et lett valg, sier kategoridirektør Inger Lise Eliassen i Scandza til Side2.

Alternativ til øl
- 50 prosent av norske kvinner (og 16 prosent av menn) drikker sjeldent eller aldri øl. For en del av disse, vil butikkvin være et godt alternativ når de ønsker noe å drikke med lavere alkoholstyrke enn ordinær vin. De som er glade i øl, vil nok fortsette å drikke øl. Vi har derimot tro på at butikkvin vil være et alternativ til cider og rusbrus for en del, ikke minst fordi det er mye færre kalorier ( 228 kalorier i en flaske Smirnoff Ice og 132 kalorier i tilsvarende mengde med First Cape). Dessuten har First Cape et bredere bruksområde fordi den passer til mat, sier Eliassen.

Hun sier at selskapets undersøkelser viser det er størst interesse for den nye vinen blant de som allerede drikker vin ofte i dag.

Kan ikke reklamere
Scandza kan imidlertid ikke reklamere for sitt nye produkt, men sier de har tid til å la forbrukerne bli kjent med det.

- Det vil ta tid å gjøre produktet kjent, ikke minst fordi vi ikke kan reklamere, og fordi det tar tid å endre innarbeidede vaner, sier Elisassen.

Målet er å oppnå et salg på linje med rusbrus, som i fjor solgte 2 millioner liter i norsk dagligvare.

- Sammenligner vi med England hvor produktene har vært i markedet et par år, tilsier erfaringene derfra et salg i Norge på cirka 3 millioner liter i året, sier kategoridirektøren.

Prisen på vinen i butikk ligger på 65-69 kr.

- Det er såpass lavt at vi tror mange vil ta sjansen på å prøve produktet, selv om de kanskje er litt skeptiske, sier Inger Lise Eliassen.

Er du interessert i å forsøke 4,7 prosent vin? Si din mening under.

.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere