RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Gunnar Stavrum (Gunnar Stavrum)

Nå kommer Nespresso-cafeene

Her koster Nespresso-kaffen over 8.000 kroner per kilogram.
Sist oppdatert:

MIAMI BEACH (Side2): Nestlé Nespresso SA er en fantastisk kommersiell suksess, med en årlig vekst på godt over 20 prosent og nærmere 20 milliarder kroner i årsinntekter .

På kaffe
Med kjendiser som George Clooney som ansikter utad har de små kaffekapslene tatt innersvingen på konkurrentene, og kaffeprodusenten får vanlige forbrukere til å betale 740 kroner per kilogram kaffe.

Nå ruller selskapet ut superhotte caféer hvor man tilsetter kokende vann, og tar ut 12-gangeren på kaffeprisen - som her på eksklusive Miami South Beach.

Lærebok i lansering
Nespressos suksess skyldes blant annet at de har fjernet kaffesøl, og laget maskiner som varer ved å skille kaffepulveret fra det kokende vannet gjennom de små kapslene.

Som Nespresso-kunde er du avhengig av å kjøpe kaffen direkte på internett, og produktet er brandet som eksklusivt og for folk med høy betalingsvilje.

Nå har Nestlé også lansert Dolce Gusto - som er en direkte konkurrent. Den nye kaffen er noe mindre eksklusivt, og du får kjøpt kapslene i dagligvarehandelen.

Nespresso Boutique
I Norge ble kaffemaskinene først solgt gjennom de store elektronikkkjedene, før selskapet også etablerte sin første conseptstore på Egertorget i Oslo.

Mens butikken i Oslo er relativt beskjeden, så har kjeden åpnet flaggskipbutikker på hotte steder som South Beach, i Cape Town, Melbourne og i Soho i New York.

Nå har selskapet etablert sin 200'nde boutique, den siste i Shanghai .

Det nye i utlandet er at conseptstorene utvides med moderne caféer eller kaffebarer med skyhøyt prisnivå. Gjerne 6 dollar for en liten kopp av det svarte gullet.

Prisen er ikke noe dyrere enn hos konkurrentene, men det spesielle med Nespresso er at kaffeprodusenten Néstle har sikret seg hele verdikjeden fra kaffebønner og frem til betalingsvillige kaffetørste cafégjester.

Her kan du se 3D-showet ved åpningen av Nespresso Boutique i Brüssel:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere