RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tor Lie (Elixia)/Annemarte G. Norevik (Mediehuset Nettavisen)

Nå selger de Hollywood-time

Elixias nye time skal få deg til føle deg rask, sterk og fantastisk. Side2 har testet om det stemmer.

BJØRVIKA/(SIDE2):Elixia har denne måneden lansert den nye timen «Fast, fit & fabulous», en time som er utviklet spesielt for kvinner. Timen skal gjøre deg både rask og sterk, og ikke minst få deg til å føle deg bra.

- Tanken her er at du på 55 minutter skal få trent hele kroppen, sier kompetanseansvarlig i Elixia, Jannike Pedersen, som har utviklet ideen til den nye timen til Side2.

Selv om dette er en ny type time, er mange av øvelsene kjente. Det er måten timen er satt sammen på som gjør den til noe nytt.

– Timen har fokus på hurtighet og kondisjon, styrke og smidighet. Dette er alle faktorer som skal til for å få en stram og trent kropp, sier hun.

Timen har dessuten stort fokus på det mentale, og at du skal føle deg fantastisk etterpå.

- Derfor har vi valgt å prioritere bevegelighetstrening også, noe mange forsømmer. Det er dessuten enormt viktig for en god holdning, slik at du føler deg fantastisk, mener hun.

LES OGSÅ: Side 2 testet 500 kcal. - Det er fantastisk jævlig

(Saken fortsetter under bildet)

Dette er timen:

Timen skal gi deg alt i ett - kondisjon, styrke og bevegelighet. I stedet for å velge en time for hver aktivitet, får du her unnagjort alt på 55 minutter. Timen begynner med en oppvarmingsdel, der hele kroppen settes i sving. Deretter begynner den første av timens tre like lange faser. I den første fasen fokuseres det på spenst og hurtighet. I den andre fasen trener du styrke, og det er valgt ut øvelser som gjør at du skal få trent alle delene av kroppen. Så kommer stretchingfasen, som inneholder elementer fra yoga, og som skal øke bevegeligheten din. I denne delen fokuseres det også på å styrke deg mentalt, og for å få deg til å føle deg bra. Tanken er at hvis du føler deg fantastisk, så vil du fortsette å dra på trening. Timen er inspirert av de siste treningstrendene fra New York og Hollywood, og laget spesielt for kvinner.

(Saken fortsetter under bildet)

- Krev mer, glem janteloven!

Johanna Grønneberg Mesa er talsperson for det nye konseptet, og har i flere år jobbet som personlig trener og instruktør i Hollywood. Hun mener vi nordmenn har mye å lære av de glamorøse amerikanerne når det gjelder trening.

- Der borte krever de mye mer. De vil helst ha høyere rumpe innen torsdag, mens vi gjerne vil komme i litt bedre form i løpet av vintern. Det er det vi må lære av Hollywood, å kreve litt mer, mener hun.

Men det er ikke bare kravstorheten som skiller Hollywood fra Norge.

- Jeg tror veldig mange her i Norge går på trening, alene, og tenker at her skulle jeg vært oftere denne uka, jeg er jammen i dårlig form, og så dårlig jeg er som ikke klarer å trene mer i neste uke. Istedet burde de tenke at fy søren så god jeg er, jeg er her nå, jeg er sterk, og nå føler jeg meg fabulous, sier Johanna.

I USA er det ingen jantelov, og det er lov å skryte av seg selv. I Norge har ikke dette vært sett på som helt greit, mener Johanna.

- Derfor synes jeg det er drittøft at det endelig kommer en time som sier at det er okei å føle seg fabulous, og at det er okei å si at man er det, mener Johanna.

SE OGSÅ: Styrketreningen som svir

Full pakke gir resultater

I Hollywood vil de dessuten ha alt på en gang, og slik oppsto ideen om å sette kondisjons, styrke og bevegelighetstrening sammen i en time. Det gir klare fordeler, mener Johanna.

- Du får den gode følelsen etter styrketrening, du kjenner følelsen du får når du har gjort en cardio-time, og du får følelsen av at du har gjort en time som har med selvfølelsen å gjøre, som for eksempel en yogatime, sier Johanna.

Selv legger hun også stor vekt på å kombinere flere treningsformer når hun setter sammen øvelser som personlig trener. På klient-lista står blant andre Carrie Preston fra TV-serien "True Blood", datteren til Hulk Hogan, kjent fra MTV, Brooke Hogan, og realitystjerne Kim Kardashian, som er kjent for sin veldreide figur.

- Vil også vi få resultater av denne kombinasjonstreningen?

- Absolutt. Denne timen vil gi deg kjemperesultater, garanterer hun.

Vi mener:

En tidlig tirsdags morgen var det fint at oppvarmingen begynte med litt tøy og bøy. Det tok imidlertid ikke lang tid før intensiteten økte, med hopping og bevegelser som raskt fikk opp pulsen. Da oppvarmingen var ferdig hadde jeg glemt at dette bare var oppvarming, for jeg var faktisk ganske sliten.

Hurtighetsdelen begynte med øvelser der det gjaldt å reagere raskt på beskjeder fra instruktøren. - Stå, på magen, til høyre, til venstre, hopp, ropte hun. Dette var både morsomt og slitsomt. Deretter kom det noen øvelser som var mer utfordrende. I lyntempo skulle vi bevege beina i et mønster formet som en boks. Her synes jeg det var helt umulig å henge med og holde rytmen! Det er mulig jeg er litt tung i rumpa, men det så ut som også andre sleit litt. Likevel, pulsen fikk jeg i hvertfall opp, og mot slutten kjente jeg litt på blodsmaken i munn.

Første del var slitsom, men etter dette var også det meste av strevet over. Styrkedelen var egentlig ganske snill, bortsett fra en sviende mageøvelse til slutt.

Stretchingdelen var fantastisk! Som de som har utviklet timen peker på, er stretching noe mange forsømmer, og det gjelder i alle fall meg. Men fy søren så deilig det er. Selv om det ikke var styrke som sto i fokus her, fikk denne fasen meg til å føle meg både sterk og flott. Tiden som var satt av til å bare ligge rett ut til slutt var også veldig deilig, og jeg fikk virkelig stresset ned.

Følte jeg meg fabulous?

Ja, jeg følte meg ganske bra. Det var nok mest på grunn av all oppmuntringen fra instruktørene underveis. De fikk meg til å føle meg bra, bare fordi jeg hadde vært på trening. Samtidig fikk jeg ikke helt den gode følelsen man får etter en hard økt. Jeg følte rett og slett ikke at jeg hadde fått trent nok. Jeg kunne kanskje tatt i mer underveis, men jeg følte at jeg ga alt. Problemet var nok at tiden ble litt knapp. Når man skal trene kondisjon, styrke og bevegelighet på bare 55 minutter sier det seg selv at det er vanskelig å slite seg helt ut på hver del.

Likevel har man faktisk fått trent kondisjon, styrke og bevegelighet, noe som betyr at når timen er ferdig, så er treningsøkten også ferdig. Her får du mye valuta for tiden du bruker, og i en travel hverdag vil nok denne timen være et smart valg.

LES FLERE SAKER:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere