RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Når BT vil noe blir det slik...

Sist oppdatert:
Når Bergens Tidende vil noe, blir det slik. Det er den virkelige faren for demokratiet i Bergen.

Grunnen til det er at utvalgte journalister får lov til å fremme egne interesser med ledelsens velsignelse. Samtidig som en ensidig har rekruttert fra venstresiden i norsk politikk i en årrekke.

Sist ut er Olav Kobbeltveit. Og det som opprører ham er at en gruppe prøver å få i stand en folkeavstemning om hvor vidt vi ønsker en bybane eller ikke. Den tidvis elegante retoriker, fant det i går opportunt å belære den bergenske almuen om folkeavstemningens svakheter. For dem som husker Olav Kobbeltveits til dels rabiate oppførsel under folkeavstemningen i 1973, er det nesten litt komisk.

"Folkeavstemning skal bare brukes når jeg har en mulighet til å havne i flertall," synes å være parolen hos Kobbeltveit.

Høyre har skylden

Aksjonen for folkeavstemningen bunner i at en gruppe mennesker har- altfor sent i prosessen - innsett at vi er i ferd med å få tredd ned over ørene et vedtak som vil få vidtrekkende konsekvenser for de kommende slekter. Vedtaket er tuftet på unøyaktig og tvilsom dokumentasjon, og er fremprovosert av private maktambisjoner hos lokalpolitikere uten ryggrad.

"Kommer vi i posisjon hvis vi får Bybane, ja da velger vi Bybane," sa Høyre høyt og tydelig og dermed ble det Bybane. Det var også dette som gjorde at Høyre kun med nød og neppe fikk sendt tre representanter til Stortinget fra det tradisjonelt Høyre-sterke Hordaland i høst.

To av tre mot

Det er foretatt en meningsmåling om Bybanen. Den var gjengitt i BA og av den gikk det fram at 29 prosent av befolkningen var for, mens 60 prosent var mot. Det til tross for at det er nedlagt 80-90 millioner i forprosjektet uten at en har klart å få befolkningen med på ideen.

Går en inn i tallene viser de at det er de yngre som er for bybane, og det er flott, men stiller en tilleggsspørsmålet "Hva er Bybanen?" så er svaret:" Det er Flytoget fra sentrum til Flesland som vil få køene til Kokstad til å forsvinne."

Ikke flytog

Det kommer som et sjokk på dem når en kan fortelle at Bybanen, verken skal til Flesland, eller gjøre noe med køene til Kokstad. Bybanen er tvert i mot en snegletrikk fra Nesttun til Bergen som du kan løpe forbi hvis du er rask, og som har 70 prosent ståplasser.

BT har fra første dag bejublet banen.

Kampanje

På journalistsiden har min venn, John Lindebotten, laget kampanjejournalistikken, mens den tidligere politiske redaktøren, Olav Kobbeltveit, har trådd til når det skal sterkere lut til og lederplassen må ryddes.

Slik er det tydeligvis ennå.

På lørdag skrev leserombudet i BT, Terje Angelshaug nok en glitrende artikkel der han tok opp leserne fortvilelse over å ikke slippe til i BTmed det de oppfatter som viktige og riktige saker. Han nevnte spesielt grupperingen som nå på overtid slåss for å unngå Bybanen. I går satte disse inn en annonse i BT som avisen tok 34 000 kroner for å trykke. Pengene hadde de samlet inn.

Samme dag prøver Olav Kobbeltveit å latterliggjøre aksjonen med å sammenligne den med folkeavstemning for og i mot oljepenger til hele folket. Kobbeltveits utspill viser hvor mye BT mener med leserombudet sitt.

Men det viser først og fremst at den virkelige faren for lokaldemokratiet i Bergen by er en forvokst mastodont i Krinkelkroken - mediehuset Bergens Tidende - som elsker å flekse musklene sine og vise hvilken makt de har.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere