RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Uncredited

NASA oppdaget «Guds hånd»

Sist oppdatert:
NASA tok et unikt bilde av et objekt som er 17.000 lysår fra jorden.

Det er ikke ofte at religion og astronomi krysser veier, men nå har NASA oppdaget et objekt langt der ute i verdensrommet som ligner på «Guds hånd».

Den amerikanske romfartsorganisasjonen fanget opp øyeblikket en stjerne eksploderte og kastet ut enorme skyer. Fotografiet ble tatt med et røntgenkamera på NASAs teleskop NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array), som blant annet måler energinivåene.

Supernova
NuSTAR har gått i bane rundt jorden i halvannet år for å kartlegge såkalte svarte hull. På sin ferd har teleskopet knipset et bilde av «Guds hånd», som befinner seg 17.000 lysår fra vår egen klode.

- NuSTARs unike synspunkt, viser oss godt studerte objekter og regioner i et helt nytt lys, ved å se røntgenstrålene med de høyeste energinivåene, sier Fiona Harrison ved California Institute of Technology i Pasadena i en uttalelse.

Bildet kan hjelpe astronomer med å få bedre forståelse for pulserende strålingskilder i rommet, som er «restene» av en såkalt Supernova (stjerneeksplosjon).

Supernovaen har slynget ut utallige stjernepartikler som i interaksjon med magnetiske felt skaper en glød som danner formen av en hånd.

Optisk illusjon
Forskerne aner ikke om det er stjernepartiklene som faktisk danner denne «hånden».

- Vi vet ikke om formen av hånden er en optisk illusjon, sier Hongjun An ved McGill University i Montreal i en uttalelse.

Kilder: Space.com, NuSTAR

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum