RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat

NAV ville kjøre 1200 km for å ordne bilen til Marit

Sist oppdatert:
Hun tilbød seg å ordne det selv for å spare både tid og utgifter - det ville ikke NAV gå med på.

Marit Boberg (44) lurer på om NAV synes det er greit å kaste penger ut av vinduet, skriver Nordlys.

Den 44 år gamle kvinnen fra Burfjord i Nord-Troms ønsket å installere en motor- og kupevarmer i bilen, og søkte hjelpemiddelsentralen hos NAV i Troms om å få dekket kostnadene.

Boberg er 50 prosent ufør og avhengig av bil med automatgir. De fysiske plagene gjør at hun trenger en oppvarmet bil.

Behandlingstid
- Etter en prat med hjelpemiddelsentralen fikk jeg vite at jeg måtte levere søknad og belage meg på fire måneders behandlingstid. Greit nok, tenkte jeg, og begynte å se meg rundt etter andre løsninger.

- Jeg var samtidig på jakt etter ny bil, og en bilselger i Tromsø tilbød seg å montere motor- og kupevarmeren for 5000 kroner hvis jeg kjøpte ny bil av ham. Det sa jeg ja til, forteller Boberg.

Hun håpet at utgiften til ekstrautstyret ville bli refundert av NAV.

- Og jeg tenkte at hvis det likevel ikke lot seg gjøre, så skulle jeg betale alt selv.

Boberg tok kontakt med NAV for å legge fram forslaget til løsning.

(Artikkelen fortsetter under kartet)

- Jeg fikk beskjed om at min plan ikke ville bli godtatt. NAV ville selv hente bilen, en kjøretur Tromsø-Burfjord tur-retur på 10 timer, og NAV ville selv kjøpe motor- og kupevarmeren, samt installere dette i bilen - en utgift på til sammen 10.000 kroner, anslår Boberg.

- I tillegg kommer kjøring til meg og tilbake til Tromsø utført av en NAV-ansatt.

Galskap
- Jeg vil anta at den totale summen vil ende på 15.000-20.000 kroner.

- Dette er jo galskap på høyt nivå, og jeg får nærmest pusteproblemer når det tenker på hvor stivbent NAV-byråkratiet er, sier Marit Boberg.

Hun tar høyde for at saksbehandleren hun var i kontakt med kunne ha misforstått henne, eller at saksbehandleren rett og slett har tolket reglene feil.

- Jeg håper det er forklaringen fordi det finnes ingen fornuftig forklaring på denne svært merkelige historien.

Boberg har i mandagens papirutgave av Nordlys et leserinnlegg på trykk hvor hun etterlyser svar fra NAV.

Kortslutning
- Jeg er dessuten opptatt av at NAV-ledelsen blir klar over denne kortslutningen. Hvis det finnes flere eksempler som denne må det bety at det kastes store summer rett ut av NAV-vinduet. Det er åpenbart at vi har systemer og regler som må gjennomgås, sier den 44 år gamle kvinnen.

Boberg understreker at hun ikke ønsker å legge skylda på saksbehandleren som forholder seg til paragrafene.

- Det er systemet jeg er kritisk til.

- Sparer penger

Avdelingsdirektør Einar Bjørn i NAV Hjelpemiddelsentral Troms sier de sparer penger ved landsdekkende avtaler.

- Vi har ikke mottatt noen søknad fra Boberg, så jeg kjenner ikke til hva slags utstyr hun har fått tilbud om og kan derfor heller ikke kommentere de kostnadene hun har beregnet.

- Vi følger de lover og regler for anskaffelser som gjelder for offentlige virksomheter, og det aller meste av spesialutstyr til bil har vi felles landsdekkende avtaler om. Dette gjør at vi ved store innkjøp kan få produkter med god kvalitet til en god pris og dermed spare det offentlige for unødige utgifter.

- Jeg ser likevel at kostnaden i enkelte tilfeller og for enkelte standardiserte produkter kan slå uheldig ut. Det er viktig for oss å få slike tilbakemeldinger slik at vi kan ta hensyn til det når NAV skal gjennomføre nye anbud for kjøp og montering av spesialutstyr til bil.

Les flere saker i Nordlys

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere