RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: hartphotography1 (Getty Images/iStockphoto)

Ned i vekt?

Sist oppdatert:
Her er forandringene du kan starte det nye året med.

(SIDE2): Du trenger ikke legge om kostholdet over natta. Begynn i det små og sørg for nok mosjon og dropp søtsakene.

Helsemagasinet SHAPE har samlet en rekke tips fra ulike eksperter som kan hjelpe deg til å leve et sunnere liv og gjøre at du går ned de ekstra kiloene ved hjelp av små triks i hverdagen.

- Ha i sitron i vannet
- Drikk tre liter vann med sitron hver dag. Sitronen er med på å rense leveren og forbrenningen kan øke med hele 33 prosent, sier personlig trener Jackie Werner. Hun er trener for mange av kjendisene i Hollywood.

Vann er selvsagt rensende og bra for kroppen uansett, men tilsetter du sitron i tillegg kan du faktisk gå ned i vekt, mener Werner.

- Du brenner rundt 100 ekstra kalorier om dagen.

- Følg metthetsfølelsen
Du trenger ikke å forandre kostholdet fullstendig med en gang, men spis litt mindre av det su spiser nå. Spis saktere og følg med på når du begynner å føle deg mett. Mange overspiser fordi de spiser for fort og for sent merker at de faktisk er mette allerede.

- Når kroppen gir deg signaler om at du er mett, ta på salt på resten av maten din på tallerkenen slik at du slipper å småspise resetn selv om du egentlig er mett, sier Kathy Smith. Hun mener det er de ekstra kaloriene du spiser uten å være bevisst på det kan bli for mange etter hvert.

- Ikke kjøp slankemat
Ikke kjøp lettprodukter og mat som inneholder lite fett eller lite karbohydrater fordi du vil ned i vekt. Sjekk heller hvilke næringsstoffer du får i deg og hva maten kan gjøre for helsa di.

- Før du planlegger en handlerunde i butikken så sjekk innholdfortegnelsen på matvarene du planlegger å kjøpe. Spør deg selv om lista di samsvarer med behovene og målene du har satt deg, sier forfatter av boka «No Gym Required», Jennifer Cohen.

- Spis en salat hver dag
- Erstatt lunsjen med en stor bolle salat proppfull av grønnsaker. Hvis du spiser kjøtt så tilsett gjerne magert kjøtt. Ha gjerne i avokado, nøtter og ale typer grønnsaker som gir farge til salaten, sier Mandy Ingber.

Hun er yogainstruktør for blant andre Jennifer Aniston, Kate Beckinsale, Ricki Lake, Brooke Shields og Helen Hunt.

- Ikke bli for sulten
Det er lett å overspise dersom du blir alt for sulten. derfor er det viktig å spise regelmessig.

- Planlegg en eller to mellommåltider hver dag så vil du mest sannsynlig spise mindre og unngå å overspise senere, sier treningsekspert og redaktør for SparkPeople.com, Nicol Nichols.
Hun ble nylig kåret til USAs beste personlige trener av ACE og Life Fitness.

- Start med en fersk juice
Å starte dagen med grønnsaker i flytende form er en fin måte å gi kroppen topp næring fra starten av dagen. Dessuten er det rensende og setter fart på fordøyelsen.

- Agurk, gulrot, ingefær også videre. Det er bra for deg og gir energi. dessuten smaker det godt, sier Tara Stiles.

Hun er grunnlegger av Strala Yoga studio og personlig yogatrener for Deepak Chopra. Hun har også skrevet bestselgeren Slim Calm Sexy Yoga.

Hun mener det å drikke grønnsaksjuice er det beste hun noengang har gjort for helsa.

- Den beste bivirkningen er at jeg sluttet å få lyst på sukker og salt. På et blunk, uten en gang å prøve, sier hun.

Kan det stoppe sukkersuget kan du i hvert fall spare noen kilo.

Få flere tips på SHAPE.com.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere