RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nesten bare hvite mennesker i TV-reklamene

Oslo (NTB): Reklamebransjen og annonsører bruker nesten utelukkende mennesker som har lys hudfarge for å selge sine produkter, viser en gjennomgang Aftenposten har gjort.

Avisen har sett nærmere på 70 TV-reklamer som går i beste sendetid på TV 2s ulike kanaler, og konklusjonen er krystallklar: I bare tre av filmene dukker det opp ikke-hvite ansikter, og i en reklame for indisk mat var hovedpersonen indisk, skriver avisen.

Målt i tid utgjør dette 25 sekunder av totalt nesten 25 minutter reklame.

Kjetil Try som er administrerende direktør i Try/APT kommer med følgende betraktning når han får høre om den overveldende overvekten av hvite mennesker i TV-reklamene.

- Hvis vi for eksempel hadde vist en mann med pakistansk utseende som spiste leverpostei, kunne noen seere tenkt at det var en grunn til det. Er det kommet en leverpostei uten svinekjøtt eller er det en ny krydret smak?

Han mener det er logisk at det stort sett er hvite mennesker i reklamene på norsk TV. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere