RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NetCom halverer MMS-prisen

Sist oppdatert:
Kundene til NetCom nekter å betale fem kroner for å sende en MMS-melding. Derfor har mobiloperatøren måttet krype til korset og halvere prisen. Telenor utvider gratisperioden med to måneder.

Telenor Mobil varslet fredag formiddag at selskapet ikke vil ta betalt for sending av MMS-meldinger før i november. Nå følger NetCom opp og sier de vil halvere prisen fra 1. november.

Kundene bestemmer
Også NetCom har til nå gitt kundene gratis MMS-sending og egentlig skulle selskapet ta betalt fra 1. september. Men etter press fra kundene har selskapet valgt å forlenge gratisperioden på lik linje med Telenor.

NetCom trekker det imidlertid betydelig lenger. Selskapet hadde opprinnelig planer om å ta fem kroner for hver MMS-melding, men dette blir halvert fra 1. november.

- Vi er mye i kontakt med kundene våre og de har signalisert at fem kroner er en for høy pris. Derfor har vi lyttet til kundene og setter prisen ned til 2,50 kroner, sier kommunikasjonskonsulent Bjørnar Storeheier til TV 2 Nettavisen.

Alt for dyrt
De norske teleoperatørene har lenge vært kritisert for å ta overpris for MMS-meldinger. Da Telenor lanserte meldingstjenesten, som en av de første i verden, regnet telegiganten med å kreve 10 kroner per melding. Før selskapet rakk å fakturere en eneste MMS hadde de imidlertid redusert prisen til fem kroner.

Både Telenor og NetCom har i sommer gitt bort MMS-meldinger til kundene gratis. Det har vært en braksuksess og selskapene leter nå etter måter å videreføre interessen. NetComs nye prising gjør at mobiloperatøren er blant de billigste i Europa.

Stor interesse
MMS-meldingene, som gjør det mulig å legge til bilder og lyd i tekstmeldinger, har blitt svært populært på kort tid. I juli sendte NetComs kunder over en halv million meldinger. Mens de fleste meldingene i våres var fra innholdsleverandører er person-til-personmeldingene som nå overtar.

- Det er naturlig siden det nå har kommet stadig flere MMS-telefoner i bruk. Personmeldingene har nå passert innholdsmeldingene, noe som var ventet, sier Storeheier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere