RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TV 2 hjelper deg (TV 2 hjelper deg)

Nettauksjon sviktet i alle ledd

Sist oppdatert:
Nettauksjonen QLT skal ha 90 000 kunder. Da de i sommer fikk problemer med bestillingene, tok det et halvt år å ordne opp.

Både TV 2 hjelper deg og Forbrukerrådet merket stor pågang fra misfornøyde QLT-kunder i 2006. En av dem var Svein Arne Trettbakk fra Korgen i Nordland. Han fikk tilslaget på et digitalkamera i juni.

Fikk aldri kamera
-Jeg tenkte at jeg skulle bruke det til å ta sommerbilder. Men det ble det ikke noe av. Jeg har fortsatt ikke fått kameraet, forteller en fortvilet Svein Arne ni måneder senere.

Han har sendt utallige eposter til QLT’s kundeservice, men er ikke imponert over svarene han har fått.

-De sa stadig vekk at kamera var på vei, at det lå hos deres speditør og så videre. Men kameraet kom aldri. Til slutt hadde jeg nesten gitt opp.

Høye gebyrer
Otto Brym fra Magnor i Hedmark har også dårlige erfaringer med auksjonssida.

Otto Brym har gitt opp auksjonssiden QLT.
Otto Brym har gitt opp auksjonssiden QLT.

-Jeg handlet en del hos QLT, men til slutt ga jeg opp. Manglende levering, dårlig kundeservice, varer som ikke virket og skyhøye porto- og ekspedisjonsgebyrer var noen av årsakene, ramser han opp.

For én og samme pakke har QLT for eksempel tatt sytten ekspedisjonsgebyrer. Og heller ikke Otto har fått særlig respons når han har forsøkt å klage til firmaet.

-Vi har fått en lang rekke klager på dette firmaet, fra kunder som ikke mottar varer og opplever at det er vanskelig å komme i kontakt med firmaet. Her bør de skjerpe både informasjon og service, fastslår Paal Bjønness i Forbrukerrådet.

Ikke QXL-samarbeid
En annen ting flere har reagert på er at QLT gir inntrykk av et nært samarbeid med det mer kjente salgsstedet QXL. QLT er en stor annonsør her, og gjør de fleste av sine salg gjennom QXL. Inntil nylig skrev de også på sin hjemmeside at de driver ”i nært samarbeid med QXL”. Dette liker QXL dårlig.

-De har ikke noe mer samarbeid med oss enn en hvilken som helst annen selger på våre sider. Vi ba dem allerede i sommer om å fjerne denne formuleringen. Vi ser også at QLT har for mange negative kommentarer i sin karakterbok hos oss. Da har vi muligheten til å sperre kontoen deres, advarer daglig leder Jørgen Nilsson i QXL.

Beklager, teknisk feil
TV 2 hjelper deg møtte administrerende direktør Gard Eriksrud i QLT, og han innrømmet umiddelbart at alt ikke hadde fungert som det skulle.

-Vi har hatt en del klager som skyldes tekniske problemer hos oss. En uke med problemer i sommer har gitt flere måneder med korrigeringer, og dette har tatt tid å ordne opp i, forteller han.

Han forsvarer de høye gebyrene, og viser til at disse er identiske med dem andre netthandlere bruker. Formuleringen om QXL-samarbeidet skulle ifølge Eriksrud vært fjernet i sommer.

-Ved en feiltakelse ble den liggende igjen et sted på siden vår.

Eriksrud beklager overfor både Svein Arne, Otto og andre kunder som har hatt problemer. Han lover at de nå skal ha tatt tak i alle disse sakene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere