RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nettbruk truer TV

Sist oppdatert:
For første gang bruker folk mer tid foran Internett enn foran TV. - Reklamefjernsyn og TV-nyheter trues, mener mediestipendiat.

Nylig viste en undersøkelse i England at Internett nå hadde passert

fjernsynet i tidsbruk hos dem som hadde begge deler. Daglig surfes det tre og en halv time, mens engelskmenn bare bruker to timer og femti minutter foran TV, ifølge MediaGuardian.

- Først og fremst trues reklamefjernsyn av utviklingen, siden Internett forsterker fragmenteringen av publikum i nisjer, hevder doktorgradsstipendiat Hallvard Johnsen i en kommentar i Medieverden, ET ukeblad ved Handelshøyskolen BI. Siden reklamefjernsyn handler om å maksimere seertall er utvikling av nisjer derfor en fare.

Det er første gang at nettbruk passerer TV-titting i tidsbruk. Det er dårlig nytt for TV-kanaler. Ifølge undersøkelsen svarte 44 prosent at nettet var et bedre medium for underholdning og nyheter enn fjernsynet.

- At nettet scorer høyt som nyhetsmedium er ikke overraskende ettersom oppdateringer foregår kontinuerlig og man trenger ikke forholde seg til sendetider, mener Johnsen.

Brukertallene på Internett har steget jevnt og trutt. Dette kan true TV'ens posisjon. Johnsen tror NRK er bedre rustet enn TV 2 til å takle synkende seertall, på grunn av sin relative økonomiske uavhengighet.

- Så langt er betalmarkedet for annet enn film og sport lite utviklet, men vi kan i fremtiden regner med at også andre programtyper ender opp ed betal-TV, mener Johnsen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere