RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nettet øker mangfoldet

Sist oppdatert:
I dag møter norske Anders Fagerjord to amerikanske professorer for å forsvare en doktorgradavhandling om konvergens i mediene. Han mener oppblomstringen av digitale medier skaper økt mangfold, ikke konvergens.

I formiddag har doktorgradstudent Anders Fagerjord møtt to amerikanske professorer til disputas ved Universitetet i Oslo. Det skriver Apollon.

Han skal forsvare sin avhandling "Rhetorical Convergence: Earlier Media Influence on Web Media Form" som handler om multimedia på web og møter to opponenter, professor Jay David Bolter, Georgia Institute of Technology og professor Gail Hawisher, University of Illinois.

"How will (or should) educational institutions respond to the increasing importance of the Web in contemporary communication? What are the obstacles that educational systems would encounter in their attempts to teach new media literacies?" er problemstillinger som de to amerikanske professorene vil ha svar på.

Fagerlund har foreløpig ikke lagt den ut for offentligheten.

(Se mer om avhandlingen her)

Mangfold av stemmer

Propaganda får kontakt med Fagerjord i forkant av disputasen, og han forteller at han har møtt begge professorene tidligere. Fagerjord må forsvare påstanden om at mediene ikke smelter sammen slik mange trodde den digitale utviklingen ville føre til.

- Tvert i mot bidrar world wide web til et større mangfold av stemmer i mediene. Dette betyr at vi i framtiden vil vi få se en større variasjon i uttrykksmåter og sjangre enn vi kjenner i dag, enten vi vil forholde oss til én skjerm eller mange, sier han og viser til det han kaller retorisk konvergens.

- Man har nettverks- og bransjekonvergens hvor Telenor blir konkurrent til Schibsted, man har terminalkonvergens hvor mobiltelefoner får kamera, og man har tjenestekonvergens hvor Dagbladet.no tilbyr sjekking og weblogger, forklarer han og nevner den fjerde typen som han selv har forsket på.

- Den retoriske konvergensen går på blanding av uttrykksformer. Det er mitt argument at selv om du har en teknologisk konvergens, betyr ikke det at det vi ser på duppedittene smelter sammen. Jeg tror ikke på en skjerm på veggen som du kan gjøre alt på, sier han.

Fagerjord har studert nettsteder som kombinerer uttrykksformer fra ulike medier som fjernsyn, aviser og radio. Han har funnet at det oppstår flere, mer forskjellige former, snarere enn at alt smelter sammen.

- Enten vi får én skjerm eller mange, vil vi få se en større variasjon i uttrykksmåter og sjangre enn vi kjenner fra tidligere medier. Datamaskinen lar journalister og regissører kombinere trekk fra ulike medier på måter som før var umulige. Det oppstår nye blandingsformer som "direktesendt tekst","film med fotnoter", "illustrert radio" og "interaktive illustrasjoner", sier han og viser til at elementer fra ulike medier kan deles inn i fire hovedgrupper som bare kan kombineres etter bestemte prinsipper.

Mer enn 60 nettsteder er analysert i avhandlingen, i tillegg til tidsskriftartikler og TV-dokumentarer.

Stor kreativitet

På spørsmål fra Propaganda om ikke nettet er å betrakte som en smeltedigel hvor alt kommer sammen, beskriver Fagerjord det heller som en malstrøm.

- Det kan illustreres med en malstrøm hvor alt blir trengt sammen i en smal fjord og kraftige krefter driver ting fremover,. Når det kommer ut på andre siden, divergerer medieinnholdet etter å ha blitt puslet sammen på nye måter, sier han til Propaganda.

Han mener dette åpner svært mange muligheter for kreative mennesker som vil slå seg fram på nettvirksomhet.

- Mediene finner alltid sin plass og nisje i medieøkologien. Weben finner mange nisjer, det er ikke ett medium, men mange medier sammen. Oppi dette er det en ekstrem mulighet for folk å være kreative, man vil få stort kreativt spillerom, sier doktorgradstudenten.

Her er en oversikt over avhandlingen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere