RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nettreklame større enn radio

Sist oppdatert:
I november omsatte norske formidlingsbyråer mer reklame på internett enn på radio. Generelt viser nå reklamemarkedet god fremgang
I november økte omsetningen av reklame gjennom medlemsbyråene i Mediebedriftenes Interesseorganisasjon (MIO) med 5,7 prosent fra samme måned i fjor.

Det viser en beregning iMarkedet har gjort basert på akkumulerte tall for året, som MIO offentliggjør. Akkumulert hittil i år er det en vekst i totalmarkedet på 3,4 prosent.

Statistikken fra MIO omfatter merkevareannonsering formidlet gjennom medlemsbyråene etter rabatter. Dette er altså ikke noe mål på totalmarkedet for reklame, men en god indikator på trenden.

Når det gjelder de enkelte kanalene viste november en kraftig fremgang fra en svak fjorårs-november for internett, som økte med 113 prosent, og dermed passerte radioreklame, som hadde en vekst på 24 prosent i november isolert sett.

Akkumulert hittil i år, som er det MIO fokuserer på, viser det to største gruppene, avis og TV, en fremgang på henholdsvis 1 og 3 prosent. De to gruppene er nesten jevnstore. Avis har en andel på 38,0 prosent, TV har 36,7 prosent.

Internett vokser også mest når man ser året under helhet, med en vekst på 43 prosent. Men andelen er fortsatt bare 3,2 prosent.

Nest sterkest vekst har utendørsreklame, som hittil i år har økt med 13 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere