RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NextGenTel størst på trådløst bredbånd

Sist oppdatert:
NextGenTel tror ikke WiMax vil erstatte tradisjonelt bredbånd over kobberet men ser lyst på fremtiden etter tildelingen. iMarkedet har intervjuet bredbåndssjef Stokke om utviklingen i bredbåndsmarkedet
Onsdag denne uken ble Post- og Teletilsynets auksjon av de 150 lisensene til WiMax-frekvensene avsluttet og den store vinneren ble det bergensbaserte bredbåndsselskapet NextGenTel.

WiMax er en standard for rask dataoverføring i trådløse nett, og muliggjør dataoverføring over relativt store avstander. Teknologien er svært ny, men den kan bli en mektig utfordrer til det kommende UMTS-nettet som etter hvert kommer for mobil.

Selskapet fikk 47 av de 150 lisensene, mens Telenor fikk 36 lisenser. Nå ser adm. direktør Olav Stokke lyst på fremtiden for bredbåndsselskapet.

- Vi er glade, men slitne, sier Olav Stokke til iMarkedet etter å ha ventet lenge på om hans selskap får lisensene de søkte etter.

- Dette er viktig for oss. Vi kan nå befeste oss som en stor aktør i dette markedet, sier Stokke til iMarkedet.

Ikke DSL utfordrer

Han tror ikke WiMax vil bli noen utfordrer til det vi i dag kjenner som bredbånd, nemlig DSL som leveres via kobberlinjer til de tusen hjem. Stokke ser imidlertid for seg at det er muligheter å nyttiggjøre seg av WiMax i grisgrendte strøk der andre teknologier ikke strekker til.

- Vi ser på dette som en komplementær teknologi til dagens DSL teknologi, og ser for oss trådløse bredbåndssoner samt ulike mobile løsninger, sier Stokke til iMarkedet.

Test først i 2005

I 2005 vil de første testene av kommersielle drivverdige prosjekter bli gjennomført fra NextGenTels side på den nye teknologien, men Stokke forteller at de ikke har noen hast.

- Dette er fremdeles en ganske ny teknologi, og det er for tidlig å si hvilke kommersielle muligheter man kan ha. Men i løpet av neste år vil vi starte opp prøveprosjekter i Bergen og Oslo, sier Stokke som også forteller at man må vente noe på at utstyr og hardware må komme mer på plass.

Avviser konsolidering

NextGenTel sier til iMarkedet at de ikke merker noen avmetning i veksten i bredbåndsmarkedet. Kundene strømmer altså fremdeles til bredbåndsmarkedet.

- Det er ingen tegn til at etterspørselen skal gå ned, sier Stokke, men vil ikke utdype dette noe nærmere før selskapet presenterer antall nye abonnenter den 5. november.

Stokke sier videre at utviklingen i ARPU (Omsetning per kunde) er ventet å holde seg nogenlunde stabil.

- Den sterke veksten i antall kunder skulle tilsi en lavere ARPU. Men vi ser at stadig flere øker hastigheten på linjene sine, og dermed øker omsetningen per kunde. Vi ser også at nye tjenester som bredbåndstelefoni, som vi nå lanserer, øker omsetningen per kunde, sier Stokke til iMarkedet.

Han sier videre at det ikke er aktuelt med noen uorganisk vekst for NextGenTels del.

- Så lenge penetrasjonen i markedet bare er 25 prosent så er det nok av rom å vokse på, sier Stokke som mener det vil være meningsløst å løpe etter andres kunder sålenge antall nye kunder er så stort. Når penetrasjonen blir betraktelig høyere, derimot, vil konsolidering være en aktualitet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere