RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(thinkstock)

Ni måltider om dagen kutter kolesterol

Og reduserer vekta.

(SIDE2): Kostholdseksperter har i flere år hevdet at mange vil ha nytte av å spise lite, men ofte, for å holde blodsukkernivået stabilt og energien oppe. Nå viser ny forskning at det optimale kan være opptil ni måltider om dagen, skriver Daily Mail.

«Småspising» gjennom hele dagen skal forhindre inntak av høye doser fettsyrer, slik at det blir enklere for kroppen å bearbeide fettinntaket. Dette kan dermed bidra til lavere blodtrykk og redusert kolesterol, og også gi vektnedgang..

Undersøkte 2000 deltakere
- Det å dele opp matinntaket i mange små måltider, vil påvirke stoffskiftet positivt i forhold til samme matinntak fordelt på få måltider, mener dr. Susan Jebb, sjef for Medical Research Council’s Human Nutrition Research Unit.

I den nye studien har forskere fra Imperial College i London sammenlignet matvanene til over 2000 mennesker fra Storbritannia, Japan, Kina og USA. Selv om de spiste like mye, spiste halvparten av deltakerne i studiene færre enn seks måltider per dag, mens resten fordelte matinntaket på flere måltider.

Høyt blodtrykk og høy vekt
Studien viser at den første gruppen hadde signifikant høyere blodtrykk enn gruppen som spiste oftere. Deltakerne i den første gruppen var også gjennomsnittlig tyngre enn de i den andre.

Forskerne vil nå gå videre med et større forsøk for 50 pasienter med høyt blodtrykk skal spise henholdsvis tre og ni måltider per dag for å bekrefte de foreløpige funnene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere