RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nok en Grand Prix til amerikansk reklamefilm

Sist oppdatert:
For fjerde år på rad havner Cannes Lions Grand Prix for beste reklamefilm i USA. I år var det imidlertid en svensk merkevare som kom i fokus.

Selv om det deles ut Grand Prix i alle fem kategoriene i den internasjonale reklamefestivalen i Cannes, er det stort sett reklamefilm det handler om. Det er den kategorien det er knyttet mest prestisje til, og det er den eneste kategorien det har blitt delt ut priser i alle de femti årene festivalen har blitt arrangert.

I år var det tre reklamefilmer folk på forhånd hadde spådd skulle klartre helt til topps, nemlig Hondas "Cog", laget av Wieden & Kennedy i London, "Sheet Metal" laget av Goodby Silverstein & Partners og "Lamp" som Crispin Porter & Bogusky har laget for IKEA i USA. Den siste med den unge, men ikke-ukjente Hollywood-regissøren Spike Jonze i regissør-stolen.

Topplassering

Om det var hans hånd som var avgjørende vites ikke, men det var i alle fall den filmen som stakk av med den aller gjeveste prisen, Grand Prix. De to andre plukket "bare" med seg gulløver under årets Cannes.

- Alle Gull-Løve-vinnerne ble vurdert til Grand Prix, når vi valgte denne filmen er det fordi den hadde den beste ideen, både kreativt og for annonsøren, sa juryleder Dan Wieden da vinneren ble avslørt under en pressekonferanse i Cannes lørdag morgen. Både Wieden og jurymedlem Richard Russel fra Wieden & Kennedys London-byrå var untatt fra den siste stemmegivingen fredag kveld.

Men Wieden og Russel gikk ikke tomhendt hjem av den grunn. Wieden & Kennedys "Cog" for Honda stakk av med en gulløve, mens den andre forhåndsfavoritten, "Sheet Metal" for bilmerket Saturn fra Goodby Silverstein & Partners i San Fransisco også ble hedret med en gulløve. Wieden er nok neppe misfornøyd med det, selv byrået hans vant Grand Prix i fjor med Nike-filmen "Tag".

Ikke helt fornøyd

Men juryen er ikke helt fornøyd med filmene de så. Selv om de mener vinnerne holdt et meget høyt kreativt nivå, uttalte Wieden at han gjerne skulle ha sett mere bra arbeid.

- Det har vært et tøft økonomisk år for annonsører og byråer, og det reflekteres nok i jobbene som har blitt levert inn. Det var mer bra arbeid enn ventet, men ingenting som slo meg ut av stolen, sier jurylederen.

- Slike ting sier de hvert år, sier Kjetil Try, kreativ leder i Try Reklamebyrå. Han har selv sittet i juryen og plukket med seg til sammen fem løver av ulik valør her nede.

- Ingen husker alt det dårlige de så for ett eller fem år siden, men alle husker de gode filmene, og så tror de at det er dårligere nå enn tidligere, legger han til.

På spørsmål om juryen hadde sett noen trender etter å ha tittet gjennom 7000 reklamefilmer, svarte Wieden at det slo ham at mange av filmene brukte vold som et virkemiddel.

- Vi har snakket om den store mengden vold som vi har sett i mange av årets reklamefilmer. Enten brukt for sjokkeffekten, for humor eller andre grunner. Det reflekterer kanskje den tiden vi nå er inne i, uttalte han.

Se vinnerfilmen Lamp ved å gå inn på denne siden og trykke på TV-en som kommer opp

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere