RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nokia vokser i Kina

Finske Nokia ser ut til å ha nådd målet om å bli større enn Motorola i det kinesiske markedet. Men det er de nasjonale produsentene som dominerer.

I Kina er over halvparten av mobilmarkedet dekket av lokale småprodusenter. Store internasjonale produsenter som Motorola og Nokia må pent nøye seg med å være unntakene.

Ifølge en oppstilling som nyhetsbyrået Direkt har gjennomført har Nokia nå sikret seg en markedsandel på 14,2 prosent. Dermed har selskapet passert amerikanske Motorola, som til nå har vært den dominerende utlendingen i Kina.

De lokale mobilmerkene er i stor grad produsert i Taiwan og Korea og så påklistret et kinesisk merkevare. Dette ønsker det kinesiske regjeringen å få en slutt på, noe som vil åpne for større salg fra de store internasjonale produsentene.

Den vestlige mobilbransjen har lenge sett på Kina som et svært interessant marked. Motorola har tidligere varslet at de vil lansere flere billige telefoner skreddersydd for kineserne.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere