RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Den lange og smale Ulrikstunnelen mangler rømningsveier. Brannvesenet sier det er den mest utfordrende i bergensområdet.
Den lange og smale Ulrikstunnelen mangler rømningsveier. Brannvesenet sier det er den mest utfordrende i bergensområdet. (Bergensavisen)

Nord-Europas mest trafikkerte togtunnel mangler rømningsveier

Sist oppdatert:
Men det er ikke mulig å gjøre midlertidige sikkerhetstiltak mot brann i Ulrikstunnelen.

(BERGEN) Bergensavisen: – Det er skremmende at Nord-Europas mest trafikkerte togtunnel ikke er bedre sikret, sier fraksjonsleder i Arbeiderpartiet, Geir Dale.

Tidligere skrev BA at Ulrikstunnelen mangler rømningveier og dermed er en potensiell brannfelle.

– Togbrann i tunnel er farlig, det skal ikke underkjennes, og Ulrikstunnelen er en spesiell utfordring, sa avdelingsleder for operativ avdeling i Bergen brannvesen, Leif Linde.

Hadde den 50 år gamle tunnelen blitt bygget i dag, ville den hatt krav om minst seks rømningsveier. Nye forskrifter sier at jernbanetunneler skal ha èn rømningsvei per tusen meter. Ulrikstunnelen som er 7670 meter lang, har ingen.

Må vente i seks år

– Dette er ikke nytt, men det er på høy tid at problemet får mer fokus. Det så vi nylig med denne nestenulykken. Vi skal prise oss lykkelig for at det gikk så bra, sier Dale og viser til at en elektro elektromotor på et passasjertog tok fyr ved Arna stasjon for en uke siden.

Jernbaneverket viser til planleggingen av den nye tunnelen og at det skal etableres rømningsveier mellom tunnelene.

– Etter planen blir ikke denne tunnelen ferdig før i 2020, noe som fremdeles er et stykke unna, sier Dale som mener midlertidige tiltak burde blitt vurdert.

– Hvilke tiltak må fagpersoner vurdere, men det bør jo undersøkes om man kan gjøre noe i det hele tatt, sier han til BA.

– Ikke mulig

Sikkerhetsrådgiver i Jernbaneverket, Sveinung Espe, sier at det ikke er mulig å gjøre flere tiltak i påvvente av den nye tunnelen.

– Det vil medføre at vi blir nødt til å stenge all trafikk, gjerne over lenger tid, sier han.

Bergen brannvesen har uttalt at ventilasjon og vifter som frakter røyk kan spille en viktig rolle i forbindelse med en redningsaksjon, men slike finnes det heller ikke i Ulrikstunnelen.

– Slik tunnelen er nå, er det ikke plass. Om det skal monteres må tunnelen først skytes ut, og det betyr å stanse blant annet all godstrafikk til Bergen, forklarer Espe.

– Men hva med brannslukkingsapparat? Det finnes jo heller ikke tunnelen.

– Det er brannslukkingsapparat om bord i togene. Man kan selvsagt plassere ut brannslukkere i tunnelen, men det kan stilles spørsmål ved om det har noe hensikt. Tunnelen er lang og det kan være langt å løpe mellom hvert apparat, svarer Espe til BA

– Anser den som trygg

Han legger til at det finnes ledelys i tunnelen, og det viktigste er helling på skinnene, slik at toget kan trille ut.

– I tillegg har man om bord i toget en rød knapp som personellet kan trykke på og få prioritert kommunikasjon med togleder, og få varslet.

Espe mener faren for togbrann i tunnel er minimal og presiserer at det ikke har vært en slik situasjon i Norge tidligere.

– Men må man ikke vurdere et verste scenario?

– Vi har gjort grundige risikovurderinger og betrakter Ulrikstunnelen som trygg, sier han.

Les flere saker hos Bergensavisen


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere