RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nordmenn bruker tekst-TV som aldri før

Sist oppdatert:
Til tross for minimal utvikling av mediet, er tekst-TV populært som aldri før. NRKs tekst-TV-tilbud drar 2,4 millioner brukere i uken, 900.000 trykker seg innom NRK2s tilbud.

Ferske tall fra TNS Gallup viser at NRKs tekst-TV er et av de mest brukte medier i Norge. Andre og mer moderne interaktive medier som Internett har ikke greid å skyve til side tekst-TV i den daglige mediebruken.

På ett år har bruken av mediet økt med 7,6 prosent, fra 2,2 millioner til 2,4 millioner ukentlige lesere. NRK2 tekst-TV, som inkluderer kommersielle tilbud fra NRK Aktivum. har økt med hele 40 prosent det siste året og har nå 900 000 lesere ukentlig.

- Vi skal være litt ydmyke fordi vi ikke vet alle forklaringene på økningene. Vi innbiller oss at utvidelser av tjenesten, inkludert kommersialiseringen, har gjort tilbudet vårt bedre, sier Are Nundal i NRK Interaktiv til Propaganda.

Han regner også med at de har fått inn endel nye brukergrupper gjennom programmet "Autofil" som kjøres i tospann med Se og Hør Forlaget i forhold til papir og TV-program.

- Den effekten er muligens ikke så stor, men man kan ikke se bort fra det, sier han.

I likhet med Tor Aksel Ødegård i TNS Gallup, minner Nundal på at det er en stabilisering når det gjelder utberedelse av tekst-TV. Det betyr at de endel av de tradisjonelle TV-seerne som har tatt i bruk tekst-TV det siste året.

- Tekst-TV er et kjapt medium, der den enkle oppdatering er tilgjengelige hele tiden. Nordmenn bruker det daglig når man sitter i stua og likevel har på TV-en. Formatet, lay-out og brukergrensesnitt er nok utdatert, men mediet er utrolig enkelt. Jeg bruker det selv nesten hver dag for å få en oversikt over nyhetene, sier Tor Aksel Ødegård i medieavdelingen til Gallup.

Han sier at det nok er blitt flere TV-apparater per husstand de siste årene, men det er samme antall husstander som har tilgang til TV.

- Det er nok teknologien som setter rammebetingelsene for hvordan tekst-TV vil utvikle seg videre. Mediet er i realiteten akkurat det samme som det var for syv år siden, mener Gallup-analytikeren.

Størst interesse er det for innenriksnyhetene. Hver uke er 1 778 000 lesere innom disse sidene. På en god andreplass kommer utenriksnyhetene med 1 471 000 lesere ukentlig. På tredje og fjerdeplass finner vi henholdsvis programinformasjon (1 441 000 lesere) og sportsnyheter og resultater (1 358 000 lesere).

I sommer var folket opptatt av badetemperaturene, hele 400 000 lesere var innom for å sjekke varmen i sjøen.

Nordmenn er tydeligvis også svært reiseinteresserte. På reiselivs- og restplassidene økte bruken med 60 prosent fra i fjor til i år. Interessen for hva som skjer i distriktene er også stor - her er økningen på 35 prosent, skriver NRK i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere