RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nordmenn bruker tekst-TV som aldri før

Sist oppdatert:
Til tross for minimal utvikling av mediet, er tekst-TV populært som aldri før. NRKs tekst-TV-tilbud drar 2,4 millioner brukere i uken, 900.000 trykker seg innom NRK2s tilbud.

Ferske tall fra TNS Gallup viser at NRKs tekst-TV er et av de mest brukte medier i Norge. Andre og mer moderne interaktive medier som Internett har ikke greid å skyve til side tekst-TV i den daglige mediebruken.

På ett år har bruken av mediet økt med 7,6 prosent, fra 2,2 millioner til 2,4 millioner ukentlige lesere. NRK2 tekst-TV, som inkluderer kommersielle tilbud fra NRK Aktivum. har økt med hele 40 prosent det siste året og har nå 900 000 lesere ukentlig.

- Vi skal være litt ydmyke fordi vi ikke vet alle forklaringene på økningene. Vi innbiller oss at utvidelser av tjenesten, inkludert kommersialiseringen, har gjort tilbudet vårt bedre, sier Are Nundal i NRK Interaktiv til Propaganda.

Han regner også med at de har fått inn endel nye brukergrupper gjennom programmet "Autofil" som kjøres i tospann med Se og Hør Forlaget i forhold til papir og TV-program.

- Den effekten er muligens ikke så stor, men man kan ikke se bort fra det, sier han.

I likhet med Tor Aksel Ødegård i TNS Gallup, minner Nundal på at det er en stabilisering når det gjelder utberedelse av tekst-TV. Det betyr at de endel av de tradisjonelle TV-seerne som har tatt i bruk tekst-TV det siste året.

- Tekst-TV er et kjapt medium, der den enkle oppdatering er tilgjengelige hele tiden. Nordmenn bruker det daglig når man sitter i stua og likevel har på TV-en. Formatet, lay-out og brukergrensesnitt er nok utdatert, men mediet er utrolig enkelt. Jeg bruker det selv nesten hver dag for å få en oversikt over nyhetene, sier Tor Aksel Ødegård i medieavdelingen til Gallup.

Han sier at det nok er blitt flere TV-apparater per husstand de siste årene, men det er samme antall husstander som har tilgang til TV.

- Det er nok teknologien som setter rammebetingelsene for hvordan tekst-TV vil utvikle seg videre. Mediet er i realiteten akkurat det samme som det var for syv år siden, mener Gallup-analytikeren.

Størst interesse er det for innenriksnyhetene. Hver uke er 1 778 000 lesere innom disse sidene. På en god andreplass kommer utenriksnyhetene med 1 471 000 lesere ukentlig. På tredje og fjerdeplass finner vi henholdsvis programinformasjon (1 441 000 lesere) og sportsnyheter og resultater (1 358 000 lesere).

I sommer var folket opptatt av badetemperaturene, hele 400 000 lesere var innom for å sjekke varmen i sjøen.

Nordmenn er tydeligvis også svært reiseinteresserte. På reiselivs- og restplassidene økte bruken med 60 prosent fra i fjor til i år. Interessen for hva som skjer i distriktene er også stor - her er økningen på 35 prosent, skriver NRK i en pressemelding.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere