RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nordmenn vil ha speilrefleks

Sist oppdatert:
Kvalitet, ikke pris, blir stadig viktigere for nordmenn som skal ta bilder.

En undersøkelse utført av Visendi for Fotorådet, forteller at nordmenn ønsker seg speilrefleks fremfor kompaktkamera, ved neste korsvei. Én av tre nordmenn har planer om å kjøpe seg nytt digitalkamera.

Hele 40,8 prosent av de spurte svarer at de går med planer om å kjøpe et nytt digitalt speilreflekskamera, mens bare 33 prosent sier at de planlegger å kjøpe et kompaktkamera. Det lille lommekameraet er ikke lenger mest populært.

Kvalitet
Til nå har nordmenn vært fornøyd med enkle kompaktkamera i prisklassen 1000 til 3500 kroner. Bildekvaliteten er ofte god på moderne kompaktkamera, men ikke så god som hos storebror, speilreflekskameraet.

Dette er nå et faktum som har fått fotfeste også i Norge. Det kan se ut til at størrelsen ikke lengre blir sett på som et dilemma, når kvaliteten viser seg å være langt bedre. Utbyttbar optikk gir også Ola og Kari fotograf flere muligheter.

Gode salgstall
Over det ganske land har speilrefleksen blitt umåtelig populære. I fjor ble det solgt 47.000 speilreflekskameraer i Norge. I 2007 forventer Fotorådet en økning på 60 prosent, og julitallene viser at salget holder stikk med spådommene. Ved utgangen av juli var det solgt 20.000 digitalkameraer av alle typer mer enn i samme periode i fjor, og brorparten av disse var speilreflekskameraer.

Undersøkelsen viser også at Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder digitalfotografering. Nå er det i følge undersøkelsen bare 4,2 prosent igjen av oss som fremdeles bruker film. Den eldste aldersgruppen er der godt representert.

Kvalitet blir billigere
Mye av årsaken til det økte salget av digital speilrefleks, kan være de stadig lavere prisene. Ikke har vi så verst privatøkonomi i dette landet heller. Fotorådet merket godt hoppet i salgstall, da prisen på digital speilrefleks falt under 10000 kroner.

Visendi utførte undersøkelsen for Fotorådet, og har 1721 respondenter i et representativt utvalg. Den er utført via et webpanel i juli 2007. Fotorådet er gruppe under IKT Norge.

Denne saken er hentet fra fotonettstedet Fotopia.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere