RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norge langt unna reklametoppen

Sist oppdatert:
Det britiske tidsskriftet Shots har gått gjennom 30 av verdens ledende reklamekonkurranser og Norge raser nedover på rangeringen over de mest kreative nasjonene.

Det anerkjente britiske tidsskriftet Shots, som blant annet samarbeider med den tidligere Leo Burnett-sjefen Donald Gunn om den årlige reklamerapporten The Gunn Report, har publisert en oversikt over de ledende kreative i reklamebransjen.

For første gang går tidsskriftet, som årlig viser frem det beste av verdens reklamearbeider, gjennom de 30 mest anerkjente reklamekonkurransene verden over, som Cannes Lions, Clio og D&AD, og lager en oversikt over de mestvinnende merkevarene, byråene, landene, byrånettverkene, produksjonsselskapene og regissørene i verden og deler ut Shots Grand Prix.

- Dette bekrefter den gamle markedsføringsvisdom om at forhold til forbrukeren er nøkkelen til å bra kreativt arbeid. Nike, Vokswagen og Levi`s har jobbet med sine respektive byråer i mer enn ti år. Det er ingen tilfeldighet at disse merkevarene vinner flest priser internasjonalt også er noen av de mest suksessrike i næringslivet. Det er umulig for kunder å ignorere at god og kreativ reklame og suksess i forretningslivet går hånd i hånd, sier redaktør Lyndy Stout i Shots.

Og tallenes tale er ikke oppmuntrende for norske reklamefolk. Norsk reklamebransje raser nedover på anerkjente internasjonale rangeringer. I fjor ble Norge dyttet ned fra en 18. til en 24. plass i "The Gunn Report". Nå har norske byråer sørget for å dytte Norge enda lenger ned på listen.

Norge har tidligere blitt dratt frem som et av verdens mest kreative land, men kreativiteten har tydeligvis falt i takt med fallet i det norske reklamemarkedet. Shots Grand Prix rangerer Norge som reklamenasjon på en 36. plass. På toppen finner vi, ikke uventet, USA foran Storbritannia, Frankrike, Argentina og Canada.

Shots er først og fremst et magasin for god, kreativ TV-rekame. De beste TV-kampanjene siste år var, ifølge Shtos Grand Prix, Volkswagens USA-kampanje Bubble Boy, fra byrået Arnold USA. Bud Lights kampanje "Greeting Cards" fra DDB Canada og BMWs kortfilmer "Hostage", "Ticker" og Beat the Devil" havnet på plassen deretter.

Ingen norske kampanjer havnet på listen over de mest belønnede TV- eller printkampanjene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere