RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norsk fotballforbund jakter på enorme sponsormidler

Sist oppdatert:
Norges Fotballforbund kan snart få på plass TV- og sponsoravtaler for perioden 2005-2011 i milliardklassen.

De norske fotballherrene gikk på en smell i Bosnia og kan miste EM-sluttspillet i Portugal neste sommer. Muligens er Norges Fotballforbunds forhandlingsposisjon svekket, men det synes likevel ikke å spille en altfor stor rolle når sponsor- og TV-forhandlinger sparkes i gang igjen snart.

De neste seks månedene blir nemlig viktig for hvor stor fotballaktivitet Norges Fotballforbund (NFF) kan planlegge til og med 2011-sesongen. De fleste avtalene med bedriftene i "Team Norway" skal reforhandles, selv om flere av de eksisterende avtalene strekker seg både ett, to og tre år fram i tid. Det melder NTB.

Ingen andre idretter i Norge er i nærheten av fotball som attraktiv vare på TV- og sponsormarkedet. Fotballen er blitt fullstendig helkommersialisert, og NFF kan i realiteten velge og vrake blant virkelig store bidragsytere innen norsk næringsliv.

– Hva de nye avtalene vil innbringe, ønsker jeg ikke å si noe om, men det er klart vi håper å kunne øke rammene i forhold til eksisterende avtaler. For å klare det må vi også kunne tilby et mer omfattende samarbeid for å utvikle fotballen og bedriftene som er med, sier markedssjef Ronny Aasland i NFF til NTB.

Med en estimert verdiøkning på 25 prosent i forhold til eksisterende avtaler, kan Fotballforbundet regne med å få inn minst 1,3 milliarder kroner i perioden 2005-2011. Sammen med TV-kontraktene blir totalverdien av avtalene sannsynligvis enda høyere

En nylig inngått avtale med Umbro er verdt 100 millioner kroner fra 2005-2011, en økning på 50 prosent i forhold til den gamle. Klarer NFF halvparten så stor økning på de ti andre store avtalene, får Fotball-Norge minst 1,3 milliarder kroner.

Neste år skal TV-avtalen reforhandles for 2004-2008. Den nåværende er verdt 400 millioner kroner over en fireårsperiode.

– Vi får se, men flere aktører har vist interesse. Jeg skal ikke forskuttere noe, verken når det gjelder sponsorer eller TV, men vi snakker om store summer i framtiden. Fotball gir samarbeidspartnerne stor eksponering og er et voldsomt kommersielt produkt, sier markedssjefen.

NFF konsentrerer seg først og fremst om sponsorer de allerede har i stallen.

– I utgangspunktet er det ikke plass til noen nye, men vi leter etter nye områder. sier Aasland til NTB.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere