RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Norskeide Höegh Osaka ligger på grunn utenfor Southampton med en slagside på rundt 45 grader.
Norskeide Höegh Osaka ligger på grunn utenfor Southampton med en slagside på rundt 45 grader. Foto: Peter Nicholls

Norsk skip gikk på grunn - med vilje

Det norskeide bilfrakteskipet Höegh Osaka ble styrt på grunn med vilje fordi det sto i fare for å kantre.
Sist oppdatert:

På en pressekonferanse søndag kveld skrøt det norske rederiet av kapteinen og losen for å ha reddet skipet ved å styre det på en sandbanke utenfor Southampton i Storbritannia, melder Sky News.

Skipet begynte å få slagside kort tid etter at det la fra kai, og mannskapet fryktet at det kunne kantre.

De 25 som var om bord, ble reddet kort tid etter at skipet gikk på grunn i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton.

Forberedelsene er i gang for å få rettet opp det norske bilfrakteskipet Höegh Osaka, men redningsoperasjonen er avhengig av tidevannet.

Det store lasteskipet ligger med 45 graders slagside på den grunne sandbanken etter at det grunnstøtte lørdag kveld.

Grunnstøtingen skjedde i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton.

(Saken fortsetter under)

Norskeide Höegh Osaka ligger på grunn utenfor Southampton med en slagside på rundt 45 grader.


Venter på høyvann

Det er imidlertid ingen enkel jobb å få rettet opp skipet, men håpet er at Höeg Osaka skal kunne trekkes av grunn i løpet av søndagen når det blir høyvann i området.

Politiet i Hampshire opplyser til Sky News at skipet ikke er stabilt, og det er opprettet en sone med radius på 100 meter rundt skipet der andre fartøy blir bedt om å holde seg unna.

Selv om man er avhengig av høyvann for å kunne dra skipet av grunn, er det også fare for at tidevannet kan gjøre skipet mer ustabilt.

Ifølge Höegh Autoliners tar det grunnstøtte skipet ikke inn vann og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen.

Evakuert

Skipet la fra kai i Southampton klokken 20.20 lørdag kveld og var på vei til Tyskland da det grunnstøtte en drøy time etter avgang.

Redningsfartøy og helikoptre kom raskt til stedet, mannskapet på 25 ble raskt evakuert. Flere av mannskapet skal ha havnet i sjøen etter grunnstøtingen, og en av dem skal ha brukket foten. Ingen er imidlertid livstruende skadd.

Höegh Osaka er 180 meter langt og 32 meter bredt og kan frakte over 5.400 personbiler. Skipet ble bygd i Japan i 2000.

Grunnstøtingen har imidlertid ført til full stans i all trafikk av store skip til og fra Southampton, som er av Englands travleste havner.

Det er også forsinkelser i ferjetrafikken i området som følge av grunnstøtingen. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

MittOppdrag