RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske medier lurt av amerikansk spøk

Sist oppdatert:
I Nevada kan du skyte nakne kvinner med malingspistol, skrev VG og Dagbladet i sommer. Eller kan du det? Blir mediene lurt oftere enn før?

Midt i agurktiden slo nyheten ned som en bombe i USA: For stive 10.000 $ fikk sleipe rikinger muligheten til å skyte å springe rundt i ørkenen med en malingspistol og skyte blink på nakne kvinner.

Det var den lokale TV-kanalen KLAS som først kjørte nyheten. De hadde invitert av gjengen som sto bak det originale feriekonseptet. Ingeen kritiske spørsmål ble stilt. Saken ble plukket opp av den høyrevridde TV-kanalen FOXNews, som kjørte et ukritisk innslag om fenomenet. Stadig flere medier kastet seg på saken, blant andre Reuters, før den ble kastet over Atlanterhavet og plukket opp, blant andre Expressen, VG og Dagbladet.

Gikk på agnet

I VG kunne vi 15. juli lese om den nye sporten. Akersgata-tabloiden kunne fortelle at kvinnene ikke fikk ha noen form for beskyttelse og at det gjorde veldig vondt å bli truffet. Også Dagbladet fattet interesse for saken samme dag, som også hadde et sitat fra arrangør Michael Burdick.

- Hovedpoenget er å få dette til å bli så naturtro som mulig. Jeg ser ikke en hjort med hjkelm på når jeg går på jakt, så jeg vil ikke se at jentene mine tar på seg en heller, skrev Dagbladet og henviste til TV-kanalen Eyewitness News. Dagbladet hadde også et sitat fra deltager George Evanthes, som uttalte at han kom fra New York, hvor det var lite annet å jakte på enn ekorn i parken.

Ble lurt

Problemet til de norske mediene var at de hadde blitt grundig lurt. "Hunting for Bambi", som arrangementet passende hadde blitt døpt, var funnet opp av noen som ville ha det litt gøy. Og det fikk de.

Det er nettstedet snopes.com som avslører juksen, slik de har gjort med en rekke andre slike urbane legender de siste årene. Blant annet ble Snopes kjent for å ha avslørt en sak som Aftennpostens anerkjente helsereporter Anne Hafstad slo opp i fjor, da hun med referanse til The New England Journal of Medicine skrev at det var sunt for menn å se på nakne kvinnebryst.

Dagbladet, som var en av avisene som hoverte på tantas bekostning etter at spøken ble avslørt, hadde forøvrig gått på samme spøk et par år tidligere.

Var PR-stunt

snopes.com skriver at saken om "Hunting for Bambi" går som følger. I juni 2003 begynte de spøkefulle sjelene å reklamere for tjenesten sin på en egen nettside. 10 juli ble saken plukket opp av en lokal TV-stasjon som angivelig var vitne til en av jaktsesjonene. Deretter gikk saken rundt verden som ild i tørt gress. Blant annet gikk produsenten av paintballpistolene ut og advarte mot bruk av dem på nakne mennesker.

Det hverken VG eller Dagbladet ser ut til å ha fått med seg, er at ikke mange dager etter at saken ble kjent gikk den angivelige arrangøren av "Hunting for Bambi" ut og innrømmet, etter at flere amerikanske medier hadde gått at ingen nakne kvinnner noen sinne har blitt skutt på, men at medieblæsten hadde blitt skapt for at produksjonsselskapet han drev skulle få solgt flere videoer.

Blant mediene som avslørte spøken var The Associated Press, et av verdens største nyhetsbyråer. 26. juli skrev de at saken var tull og at promotøren også sto i fare for å bli straffeforfulgt. To dager senere slo den anerkjente avisen The Chicago Tribune opp samme sak.

Lures oftere

- Jeg vet det var en debatt i etterkant av denne saken og det er ikke så åpenbart at det er en spøk. Jeg tror du skal sjekke dette litt nærmere, sier ansvarlig redaktør for dagbladet.no, Esten O. Sæter til Propaganda.

Han legger til at han selv ikke er sikker.

- Har du inntrykk av at mediene lettere blir lurt nå, enn før?

- Ja. Jeg tror det skjer oftere nå enn tidligere. Konsumet er blitt mye større, men samtidig er det nesten utelukkende slike tullesaker vi blir lurt på, hevder han.

- Når det gjelder de store, viktige sakene er dekningen like bra på nettet som i papiravisene. Jeg tror at nettet har hjulpet til at dekningen generelt sett har blitt bedre, men det er klart at med flere kilder øker kravet til kildekritikken. Det er en viktig problemstilling, sier han til Propaganda.

Fortsatt troverdige

Sæter tror ikke nødvendigvis troverdigheten til mediene blir mye dårligere med slike saker.

- Leserne kan godt si at de ikke stoler på mediene, og vi kommer jo dårlig ut på slike rangeringer, men de vender stadig tilbake til oss for påfyll og det er jo en anerkjennelse av kvaliteten, utdyper han.

Men Sæter legger til at hvis man skal klare å karre til seg troverdighet i alle lesergrupper må man prioritere ned puppesaker og få frem de viktige sakene.

- Det sm har skjedd i det siste er at prioriteringen på nett har blitt mer og mer lik den på papir. Puppestoffet har blitt dratt nedover og det er det man må gjøre hvis man ønsker å tiltrekke seg flere kvinner, avslutter redaktøren i dagbladet.no.

Les mer om paintballkvinnejakten på snopes.com

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere